Lightyear One är elbilen som når långt – och extra långt med solens hjälp

Nu presenterar nederländska Lightyear sin första elbilsmodell. One, som den heter, imponerar på papperet med solcellsladdning, över 70 mils räckvidd och 40 mils laddning över natten från ett vanligt eluttag.

För en dryg månad sedan skrev vi om Lightyear One som är tänkt att revolutionera elbilen så som vi tänker oss den i dag. Det är lätt att fnysa åt ett nybildat företag (2016) som lovar det ena och det andra, men nederländska Lightyear består inte direkt av några duvungar, även om teamet bakom är unga, tidigare studenter. Lightyear har nämligen flera års erfarenhet från en av världens mest komplicerade biltävlingar – World Solar Challenge i Australien som avgörs över en drygt 300 mil lång slinga. I Cruiser-klassen har personerna bakom Lightyear vunnit samtliga år – 2013, 2015 och 2017.

Stella Lux solcellsbil

Foto: SolarEHV

Gänget bakom Lightyear One har stenkoll på solcellsdrivna fordon.

Nu presenterar Lightyear första modellen för vanligt gatbruk, dock i prototyputförande. Den har fått namnet One och beskrivs som världens första solcellsdrivna bil med lång räckvidd.

– Det här ögonblicket representerar en ny era när det kommer till körning. Två år av drömmar, visioner och hårt arbete har lett till denna milstolpe. Vi är ett stort steg mot att uppnå vårt mål med att göra hållbara transporter tillgänglig för alla, säger Lightyears vd och grundare Lex Hoefsloot.

Lightyear One

Lightyear specificerar inte batteriets storlek, men det finns uppgifter som säger att det är på 60 kWh och med 72,5 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln innebär det en energiförbrukning på väldigt låga 0,83 kWh per mil.

Med hjälp av bidrag och stöd från investerare har man kommit dit man i dag befinner sig, nämligen en fullt fungerande prototyp efter endast två års utveckling. Över hundra exemplar av bilen har redan sålts till människor runt om i världen.

– Med Lightyear One vill vi visa att vår teknik gjorde det möjligt för oss att bygga en av de mest hållbara bilarna på marknaden som även erbjuder bekvämlighet när man kör, säger Lex Hoefsloot.

Lightyear One

Aerodynamik
Lightyear One är till formen inte helt olik en annan bil som fick mycket uppmärksamhet för några år sedan, nämligen Volkswagens laddhybrid XL1. Aerodynamiken har stått i första rummet vid utvecklingen, den droppformade karossen och de täckta bakre hjulhusen är tydliga bevis för det. Men One fokuserar på något som varken XL1 eller någon annan elektrifierad bil gör, nämligen solens strålar. Lightyear beskriver formgivningen som nödvändig för att få ut det mesta ur varje solstråle.

Lightyear One

– Vi har alla en bakgrund inom racing och därmed även fokus på att ständigt optimera effektivitet och säkerhet. Vårt slutmål med bilen har varit att fylla den lucka som finns med elbilar som inte når hela vägen fram. Forskning har visat att kort räckvidd och brist på laddningsalternativ fortfarande är de största orosmomenten när man överväger att köpa elbil. Vi löser dessa problem med något vi kallar ultraeffektivitet. För det första innebär det en exceptionell räckvidd på 725 kilometer enligt körcykeln WLTP på ett relativt litet batteri. För det andra kan bilen laddas direkt från solen eftersom dess energiförbrukning är mycket lägre, vilket genererar energi motsvarande upp till 20 000 kilometer per år. Dessutom blir alla laddningsalternativ där ute enklare att använda eftersom du får mycket längre distans i körningen för samma mängd energiladdning. Ur ett effektivitetsperspektiv laddar du mycket snabbare från alla vägguttag och du kan ladda upp till 400 kilometer per natt från ett vanligt 230-voltsuttag. Det är perfekt för längre bilresor eftersom du inte blir lika beroende av laddningsstationer längs med vägarna, säger Lex Hoefsloot.

Lightyear One

Energieffektiv och lång räckvidd
Lightyear presenterar inte batteristorleken, men 72,5 mils räckvidd enligt WLTP-körcykeln är betydligt mer än någon annan elbil som finns i dag. Batteriet beskriver man som relativt litet (vad nu det kan betyda) och att det ska vara möjligt tack vare bilen är snål med energiförbrukningen.
Fyra elmotorer är placerade, en i respektive hjul. Hjulmonterade motorer sägs vara mer energieffektiva och enligt Lightyear finns i detta fall inga energiförluster mellan motor och hjul.

Snabb laddning
Förutom att ladda bilen via ett uttag, exempelvis 40 mils laddning över en natt genom ett 230-voltsuttag alternativt snabbare laddning vid en laddstation, laddar bilen även när den kör tack vare fem kvadratmeter solcellspaneler som täcker huv och tak. Panelerna är konstruerade i säkerhetsglas och ska tåla att en fullvuxen människa går på dem utan att de tar skada på något vis.

Lightyear One

Högt pris
Lightyear One är ingen lågprisbil ämnad för gemene man. Över hundra personer har redan förbokat var sitt exemplar och det finns ytterligare nästan 400 bilar som man kan lägga reservation på (500 stycken totalt). Bokningsavgiften ligger på 119 000 euro vilket motsvarar drygt 1,25 miljoner kronor.
Det ska även gå att leasa Lightyear One. Via LeasePlan är månadskostnaden runt 1 800 euro, motsvarande knappt 19 000 kronor. Leveranserna väntas påbörjas under 2021.

– Eftersom ny teknik har en hög enhetskostnad måste vi börja på en exklusiv marknad. Lightyear One är den första solcellsdrivna bilen med lång räckvidd och den har enastående specifikationer. Nästa modell vi planerar att utveckla kommer att ha ett betydligt lägre inköpspris. Dessutom kommer framtida modeller att användas av autonoma och delade bilflottor, så köpeskillingen kan delas mellan en stor grupp användare. Kombinerat med fordonets låga driftskostnader strävar vi efter att erbjuda högsta rörlighet till ett lågt pris per kilometer. Ett tredje sista steg kommer att vara att erbjuda verkligt hållbara bilar som är billigare att använda än kostnaden för bränsle hos en förbränningsbil. Detta kommer att visa sig vara vår viktigaste brytpunkt inom en snar framtid, och kommer att bana väg för en bilflotta som är hundra procent hållbar, avslutar Lex Hoefsloot.

Visa kommentarer