Lightyear One är världens mest aerodynamiska bil

Nederländska elbilen Lightyear One visar sig vara en riktigt hal en, med en luftmotståndskoefficient lägre än någon annan bil.

I våras och i somras skrev vi om nederländska startup-företagen Lightyear och deras första modell One, en elektriskt driven bil som sägs revolutionera framtidens hållbara mobilitet. Gänget bakom företaget är inga mindre än personerna som ligger bakom flera av vinnarbilarna i World Solar Challenge i Australien, det vill säga tävlingen som körs över den stora kontinenten med enbart solenergi som energikälla. Av den anledningen har Lightyear One utrustats med fem kvadratmeter solcellspaneler som ska räcka till sex mils extra körning varje dag.

Lightyear One i vindtunnel

Enligt det nederländska företaget är den totala räckvidden 72,5 mil enligt WLTP-körcykeln. Väl tilltagen alltså, men batteripaketet ska samtidigt vara litet, dock vet vi ännu inte hur litet. Det finns emellertid uppgifter som säger att det är på 60 kWh vilket i så fall ger en snittförbrukning på väldigt låga 0,83 kWh per mil. Extra bra får siffran anses vara i och med att bilen är fem meter lång och rymlig nog för fem personer.

Lightyear One i vindtunnel

Inte bara slank, Lightyear One påstås även kunna laddas med energi för 40 mils körning över en natt – via ett vanligt 230-volts vägguttag. Hur det går till har ännu inte specificerats.

0,83 kWh/mil är en omöjlig siffra att uppnå med dagens elbilar, men Lightyear One sägs alltså kunna nå dit med hjälp av bland annat låg vikt och väldigt ”hal” kaross, det vill säga väldigt lågt luftmotstånd.

Och just luftmotståndet verkar vara extremt lågt. Lightyear har nämligen testat bilen i Pininfarinas vindtunnel i Turin och kommit fram till att luftmotståndskoefficienten, det så kallade Cd-värdet, är rekordlåg.

”Under en veckas testande i en vindtunnelanläggning i Turin kunde Lightyear-gänget styrka simuleringsmodellerna och få fram en luftmotståndskoefficient på under 0,20. Det innebär ett nytt aerodynamiskt rekord för Lightyear One. Den exakta siffran kommer att offentliggöras när bilen är färdigutvecklad. Som resultatet nu ser ut kommer Lightyear One troligtvis att vara den mest aerodynamiska bil som finns på marknaden”, skriver Lightyear.

Den kolfiberförstärkta karossen väger bara 230 kilo. Strömlinjeformen är extrem, cW på 0,189.

Volkswagen XL1 är hal med en luftmotståndskoefficient på 0,189. Prototypen av XL1 hade ännu lägre värde på 0,186.

Vi får alltså inte reda på exakt hur ”hal” Lightyear One är utan måste vänta på siffran. Förhoppnings har Lightyear lika bra koll på andra hala bilar genom tiderna som vi – Volkswagen XL1 (bilden ovan), som inte är helt olik Lightyear One sett till karossformen, har ett Cd-värde på 0,189 och General Motors märkliga elbil EV1 (bilden nedan) från 1990-talets andra hälft har ett värde på 0,19.

1996 EV1

General Motors EV1 är även den hal med en luftmotståndskoefficient på 0,19.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer