Nästa månad är det dags för nederländska elbilen Lightyear One att visa upp sig för världen. Ännu en elbil i mängden, men med lite extra finesser. Den är nämligen utrustad med solceller på taket, hjulmonterade elmotorer och hypersnabb laddning. Det ska säkerställa lång räckvidd och korta laddtider.

Vi får ännu inte se den i sin helhet, däremot några mörka bilder som visar karossens kurvatur. Det handlar om elbilsmodellen One från nederländska startup-företaget Lightyear som grundades av studenter under 2016. Studenterna är inte vilka som helst utan en del av det gäng som ligger bakom utvecklingen av flertalet solcellsbilar som tävlat framgångsrikt i, och vunnit, World Solar Challenge i Australien.

Lightyear One

Bilen som ska visas upp den 25 juni är med andra ord en personbil med solceller på taket. Inget nytt i sig, solceller på taket finns exempelvis som extrautrustning till Toyota Prius Plug-In Hybrid. Skillnaden denna gång är att One har solcellspaneler som standard vilket sägs vara första gången på en passagerarbil ämnad för den breda allmänheten.

Lightyear One

Lightyear menar att de med One ska lösa två problem som ofta lyfts fram hos dagens elbilar, nämligen laddning och räckvidd. One beskrivs som en fyrhjulsdriven bil utformad för att användas under långa perioder utan att behöva laddas med kabel. Solcellspanelerna på taket tar hand om den saken – tillsammans med solen.

Lightyear One

Utan att beskriva batteriets kapacitet nämns räckvidd på mellan 60 och 80 mil beroende på användningssätt. När bilen väl behöver laddas via kabel ska det dessutom gå väldigt mycket snabbare än vad elbilsägare i dag är vana vid. Över natten ska batteriet kunna pumpas full med energi för 40 mils körning, och det vid laddning i ett vanligt eluttag. Låter för bra för att vara sant, men om en dryg månad får vi veta mer.

Stella Lux solcellsbil

Foto: SolarEHV

Gänget bakom Lightyear One har koll på hur man bygger framgångsrika solcellsbilar. Men denna gång handlar det inte om tävlingssammanhang…

Vidare beskrivs bilens konstruktion som unik med fyra lätta elmotorer som är placerade i hjulen. Enligt Lightyear minskar det friktionsförlusterna och säkerställer att One verkligen använder så stor andel av tillförd energi som möjligt.

80 personer har redan reserverat var sitt exemplar av Lightyear One och fler kan det tänkas bli efter prototyplanseringen nästa månad. Leverans av modellen är tänkt att genomföras under 2020 och 2021.

Visa kommentarer