Audis presenterar det senaste tillskottet i Q-familjen, Q2 riktar in sig på konkurrenter som Mercedes GLA och Volvo V40 Cross Country.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

Minstingen i Q-familjen bryter designspråket och särskiljer sig från sina syskon, i alla fall aningen mer än vad vi är vana med hos Audi. Storleksmässigt placerar sig Q2 aningen närmare A3 än A1, men tack vare Q-prefixet är den givetvis högre och aningen bättre lämpad för sämre väglag.

Q2 kommer endast att säljas i femdörrarsversion och med fem sittplatser, varav baksätet kan bli aningen trångt för tre fullvuxna personer då Q2 är trängre än A3. Totallängden är 419 centimeter varav 260 cm hjulbas, 179 bred och 151 hög. Enligt Audi ska bagageutrymmet lasta mellan 405 och 1 050 liter, det sistnämnda om baksätesryggarna fälls. Markfrigången är tjugo centimeter. Q2 väger in på 1 205 kg vilket är cirka 80 kg mindre än A3.
I kupén är utseendet välbekant och Audis senaste infotainmentsystem MMI är standardutrustning. Som extrautrustning erbjuds bland annat head up-display och Virtual Cockpit som introducerades i TT och nu sitter i flertalet andra Audi-modeller.

Interior

På motorsidan erbjuds sex alternativ, tre bensinmotorer varav en trecylindrig 1,0-litersmaskin följd av 1,4 och 2,0-litersmotorer med 116, 150 eller 190 hästkrafter. 1,4-litersmotorn kan även utrustas med cylinderavstängning.
Dieselalternativen är samtliga fyrcylindriga på antingen 1,6 eller 2,0 liter med samma effekt som hos bensinarna. Samtliga motorer utom de två 190-hästarna erbjuds med sexväxlad manuell låda eller S tronic dubbelkopplingslåda. De starkaste motorerna är standardutrustade med en nyutvecklad S tronic-låda, de båda har även fyrhjulsdrift som standard. Något som även erbjuds till 1,4-litersmotorn och 150-hästarsdieseln. Någon snittförbrukning uppger dock Audi inte i nuläget.

Static photo, Colour: Tango Red

Helt nya Audi Q2 kommer att börja säljas till sommaren, men i nuläget är pris ännu inte fastställt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer