Den 1 januari nästa år ändras reglerna kring vilka bilar som ska räknas som miljöbilar. Vi har listan över de som klarar det nya regelverket.

Enligt dagens regler klarar allt fler bilar miljöbilsgränsen som insatta lärt sig går vid 120 gram utsläppt koldioxid per kilometer. De allra flesta bilar som räknas in i gruppen miljöbilar har dieselmotor och en stor del av dessa ligger nära gränsen för att räknas som miljöbil.

Den nya definitionen av reglerna kommer gälla från och med 1 januari 2013 och kommer till skillnad från dagens miljöbilsregler även räkna in faktorer som utsläpp i förhållande till bilens vikt. För tyngre fordon blir det framöver tillåtet att släppa ut upp till 150 gram koldioxid per kilometer medan lättare bilar måste släppa ut lika lite proportionerligt till deras respektive vikt. Regeringen räknar med att bara var tionde bil kommer klara de nya reglerna.

För att räkna ut om en bil kan räknas som miljöbil efter den 1 januari ger regeringen räkneexemplet enligt nedan:

  • Bilens tjänstevikt i kilo minus 1 372. Summan kan bli både plus och minus. Multiplicera med 0,0457. Lägg till 95.

Drivs bilen av biodrivmedel är formeln:

  • Bilens tjänstevikt i kilo minus 1 372. Summan kan bli både plus och minus. Multiplicera med 0,0457. Lägg till 150.

Ligger tillverkarens siffror under detta är bilen en miljöbil efter den 1 januari.

De nya reglerna tillåter även minibussar som Volkswagen Caddy Maxi och Fiat Dobló Cargo att kvala in i gruppen. Samtliga bilar som kommer räknas som miljöbilar nästa år är:

Personbilar

  • Audi A4 (etanol), även quattro 
  • Chevrolet Volt (laddhybrid)
  • Citroën C3 (diesel)
  • Citroën C4 e-HDi 110 EGS6 (diesel)
  • Citroën C-Zero (elbil)
  • Citroën DS5 Hybrid4 (elhybrid, diesel)
  • Fiat Doblò (gas)
  • Fiat Punto (gas)
  • Fisker Karma (laddhybrid)
  • Ford C-Max (etanol)
  • Ford Focus (etanol + diesel ECOnetic)
  • Lexus CT 200h (elhybrid, bensin)
  • Mercedes B 170 NGT (gas)
  • Mercedes E 200 NGT (gas)
  • Mercedes E 300 BlueTEC Hybrid (elhybrid, diesel)
  • Mitsubishi i-MiEV (elbil)
  • Nissan Leaf (elbil)
  • Opel Ampera (laddhybrid)
  • Opel Zafira Tourer (gas)
  • Peugeot 208 (diesel)
  • Peugeot 3008 Hybrid4 (elhybrid, diesel)
  • Peugeot 308 (diesel)
  • Peugeot 508 RXH (elhybrid, diesel)
  • Peugeot iOn (elbil)
  • Renault Clio (etanol)
  • Skoda Fabia (diesel)
  • Subaru Legacy (gas)
  • Subaru Outback (gas)
  • Toyota Auris Hybrid (elhybrid, bensin)
  • Toyota Prius (plugin + elhybrid, bensin)
  • Toyota Prius+ (elhybrid, bensin)
  • Toyota Yaris Hybrid (elhybrid, bensin)
  • Volkswagen Caddy Life/Maxi Life (gas)
  • Volkswagen Golf (etanol)
  • Volkswagen Passat (etanol + gas)
  • Volkswagen Up (gas)
  • Volkswagen Touran (gas) 
  • Volvo S60 (etanol)
  • Volvo S80 (etanol)
  • Volvo V70 (etanol + gas)
  • Volvo V40 (diesel)
  • Volvo V60 (etanol + laddhybrid, diesel)

Lätta lastbilar

  • Fiat Doblò Cargo (gas)
  • Mercedes Sprinter (gas)
  • Opel Combo (gas)
  • Renault Kangoo Express/Maxi Z.E. (el)
  • VW Caddy/Caddy Maxi (gas)

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer