LISTA: Bilarna som går sönder oftast – och de som håller bäst

Hållbarheten skiljer sig mellan bilmärkena. Länsförsäkringars statistik över maskinskador visar att asiatiska tillverkare är bäst, medan flera av de europeiska biltillverkarnas bilar går sönder oftast. Och att köpa dyrare bil är generellt inte synonymt med högre hållbarhet, snarare tvärtom.

Länsförsäkringar har ett gediget statistiskt underlag när de rangordnar bäst och sämst på maskinskador. I deras senaste undersökning intar en rad europeiska biltillverkare, samt en amerikansk, de absoluta bottenplaceringarna, med relativt många motorskador och skador på växellådor.
Bäst är flera av de asiatiska tillverkarna.
Tillverkarnas garantilängd påverkar till viss del utfallet. Biltillverkare som har långa garantier tar oftare motorskador på garantin. Utöver det finns skillnader i hur många fel som importören tar som goodwill.

Skadefrekvens maskinskador 2020

Foto: Länsförsäkringar

Porsche i botten med klart högst frekvens av maskinskador, med Jeep och Land Rover hack i häl. På andra sidan av skalan hittar vi asiatiska biltillverkare med Lexus i topp strax före Kia, Toyota, Honda, Mitsubishi med flera.

Den vanligaste maskinskadan rör motorkomponenter. Av dessa ligger avgasreningsfel och kamdrivningsfel i topp. Tillsammans står dessa fel för nästan hälften av alla maskinskador.
Seat, som har det tvivelaktiga äran att leda motorskadestatistiken, gör det i kraft av betydligt fler fel än vanligt på just kamdrivningen. Dessutom har Seat ovanligt många turboras.

Skadefrekvens motorskador 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens motorskador.

Men Seat menar att det inte stämmer.
– Vi kan i våra undersökningar inte se att Seat är mer drabbade av motorskador än andra märken i förhållande till den försäljningsvolym som fanns under de berörda åren. När man slår ihop alla modeller för ett märke och bygger ett snitt finns det en mängd okända faktorer som påverkar, särskilt på ett märke med relativt små volymer. Det kan bero på körsträcka, demografi, ålder på bil, vilken andel som sköter sin service och vilka goodwill-erbjudanden som finns vid olika tidpunkter, menar Susanne Karlsson, informationschef på Seat.

Skadefrekvens uppdelat på komponentgrupp 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens uppdelat på komponentgrupp.

På Länsförsäkringar är man dock säker på resultaten.
– Precis som Seat säger finns det flera olika faktorer som påverkar ett skadeutfall, som garantitider och goodwill, vilket vi också är tydliga med i rapporten. Undersökningen baseras på de skador vi ersatt under 2018 och det bestånd av två till åtta år gamla bilar som vi hade försäkrade under 2018. För Seat har vi ett dataunderlag för perioden på över 4 000 bilar. Det är oftast större motorer som går sönder, men det gäller inte alltid och som exempel har Seat, som bara har bilar med mindre motorer, högst skadefrekvens inom motorskador. I granskningen som gjordes 2017 såg vi samma utfall att Seat tillhörde de bilmärken med flest motorskador per 100 bilar, säger Maria Wedin, motorspecialist på Länsförsäkringar.

Skadefrekvens uppdelat på drivmedel 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens uppdelat på drivmedel.

Andra tillverkare som har problem med kamdrivningen är Nissan och Peugeot. Problemmotorn för Nissan är deras 1,2-litersmotor, för Peugeot är det 1,6-litersmotorn som spökar. Skador i kamdrivningen innebär ofta att hela motorn måste bytas ut. Det är den dyraste skadetypen i undersökningen. I genomsnitt kostar ett motorbyte 75 000 kronor.
Den näst vanligaste typen av maskinskada är skador på kyl- och värmesystem.
– För Volkswagen sticker skador på vattenpumpen ut och bilmärket står för nära två tredjedelar av samtliga vattenpumpskador i undersökningen, säger Maria Wedin på Länsförsäkringar.

Undersökningsresultatet gör också att man kan ifrågasätta två gamla myter. Nämligen att stora motorer håller bättre, och att dieselmotorer skulle vara felfria och robusta. Länsförsäkringars skadeutfall visar på en motsatt verklighet. Stora motorer, på över tre liters cylindervolym, drabbas generellt sett av fler motorskador än små motorer. Men undantag finns, bland annat hos Seat och Nissan som gör små motorer och är mycket skadedrabbade.
När det gäller dieselmotorer visar visserligen skadeutfallet att de är något mindre feldrabbade, men det är inte hela sanningen. När det gäller fel på avgasreningen står dieselbilarna för 95 procent av skadorna. Det är avgasreningen för dieselmotorer som är problemkällan, framför allt EGR-ventilen. Skadorna är allvarliga eftersom EGR-problem i vissa fall kan leda till brand. I rapporten konstaterar Länsförsäkringar att BMW, Audi, Volkswagen och Mercedes oftare än medelbilen har fel på avgasreningen.

Genomsnittlig reparationskostnad per bilmärke 2020

Foto: Länsförsäkringar

Genomsnittlig reparationskostnad per bilmärke.

Skadeutfallet ger heller inte mycket näring åt teorin att premiumtillverkare skulle bygga mer hållbara bilar. Snarare tvärtom.
Land Rover/Range Rover, Porsche och Jeep toppar skadestatistiken med en hög andel skador, både på motorns turboaggregat och på växellåda och fyrhjulsdrivning. Särskilt växellådorna är dyra reparationer. Att byta en automatlåda kostar i genomsnitt 53 000 kronor.

Genomsnittlig reparationskostnad för de 30 vanligaste felen på bilar 2020

Foto: Länsförsäkringar

Genomsnittlig reparationskostnad för de 30 vanligaste felen.

Porsche sticker ut ordentligt när det gäller fel på växellådorna. En tredjedel av alla maskinskador bland Porsche rör fel på växellådan, och i de flesta fallen handlar det om fel på fyrhjulsdriften. Av de stora tillverkarna sticker BMW ut med ovanligt många skador på fyrhjulsdrift.
– I de granskade skadorna ser vi generellt att fyrhjulsdrivna fordon tenderar att vara överrepresenterade när det gäller skador på drivningen. De tillhör de allra dyraste typerna av skador. Jämfört med förra rapporten, 2017, är andelen skador på fyrhjulsdriften dubbelt så stor nu, 24 procent av skadorna inom komponenter växellåda/drivning, säger Maria Wedin på Länsförsäkringar.

Skadefrekvens växellåda och drivning 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens växellåda/drivning.

Av rapporten framgår det också att Volvo har en högre skadefrekvens för skador på växellåda/drivning än medelbilen. Det beror främst på skador på kopplingen, där Volvos 1,6-litersmotor är kraftigt överrepresenterad enligt Länsförsäkringar.

Skadefrekvens elektronik 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens elektronik.

Elektroniken står bara för 14 procent av alla maskinskadefel. Oftast handlar det om fel på komfortelektronik, till exempel dragkrokar, nivåreglering, nyckellösa startsystem, luftkonditionering och backsensorer. Även skador på generator och styrenheter är relativt vanliga. Men snittkostnaden för elektronikskador är betydligt lägre än för motorer och växellådor. Den dyraste elektronikskadan är fel på kommunikations- och infotainmentsystem som i genomsnitt kostar 15 400 kronor. Inom elektronik har Jeep, Porsche och Fiat högst skadefrekvenser. Fiat har så ofta fel på generatorn att det har gjort att Fiat totalt sett har fler fel än genomsnittet i maskinskadeundersökningen.

Skadefrekvens bränslesystem 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens bränslesystem.

Några fel som är så graverande att de borde klassas som ett tillverkarfel kan inte Länsförsäkringar se i dag.
– Nej, men om samma komponent havererar ofta så är det en fråga för biltillverkaren att utreda i första hand. Däremot upplyser vi kunder om att generalagenten för bilmärket har ansvar för skador som påverkar bilens avgasrening. Det gäller för bilar som är upp till fem år och har körts högst 8 000 mil, svarar Maria Wedin.

Skadefrekvens kyl- och värmesystem 2020

Foto: Länsförsäkringar

Skadefrekvens kyl- och värmesystem.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer