Lista över bilarna med högst fordonsskatt

I mitten av 2018 gjordes det svenska bilskattesystemet om för att gynna bilar med låga utsläpp. Samtidigt inleddes en bestraffning av bilar med lite högre eller mycket högre utsläpp. Här är bilarna du verkligen ska undvika om du inte vill betala väldigt stora belopp i skatt varje år.

Den 1 juli 2018 trädde det nya fordonsskattesystemet, kallat bonus-malus, i kraft vilket innebär att personbilar (samt lätta bussar och lätta lastbilar) av årsmodell 2018 eller senare och som registreras för trafik efter nämnda datum antingen premieras, påverkas inte eller straffas skattemässigt.
Om en bil släpper ut under 60 gram koldioxid per kilometer (enligt NEDC) utgår en bonus på som högst 60 000 kronor.
Vid koldioxidutsläpp mellan 60 och 95 gram per kilometer varken premieras eller straffas bilen, men om den släpper ut över 95 gram per kilometer blir skatten 82 kronor per gram som överstiger brytpunkten på 95 gram. Men det gäller bara upp till 140 gram, för om bilen släpper ut över 140 gram per kilometer blir skattetillägget än större, nämligen 107 kronor för varje gram som överstiger 140 gram.
Det blir snabbt stora belopp, även för bilar som anses vara snåla, eller i alla fall hyfsat snåla. Exempelvis en Volkswagen Tiguan med 150-hästars bensinmotor och fyrhjulsdrift kostar plötsligt 6 297 kronor i årlig fordonsskatt, i stället för som tidigare 1 460 kronor. Den släpper nämligen ut 161 gram koldioxid per kilometer, en siffra som för bara några få år sedan ansågs bra för en familjevänlig suv med drivning på alla fyra.

Den nya, högre skatten som väldigt många bilmodeller har drabbats av (det vill säga alla som släpper ut över 95 gram per kilometer) är dock inte permanent. Närmare bestämt gäller den bara under bilens tre första år efter det att den togs i trafik. Från och med år fyra återgår fordonsskatten till att vara ”normal”, det vill säga ingen malus (straffbeskattning).

Bugatti Chiron rekordbilen

Bugatti Chiron är inte bara snabb på vägen, den kan även snabbt urholka en plånbok på många sätt, om nu inte lädret är väldigt väl tilltaget.

Men vilka är egentligen bilarna med högst årlig fordonsskatt i Sverige? Vi har tagit fram siffror för ett antal bilmodeller med riktigt höga koldioxidutsläpp och räknat ut skatten för dessa. I samtliga fall är beloppen svidande höga (beror så klart på storlek på plånboken, men i relation till den svenska medellönen på drygt 290 000 kronor är det höga belopp) och i några fall handlar det om skattebelopp som motsvarar en bättre begagnad bil.
Bugatti Chiron är värstingen i gänget. Drygt 44 000 kronor om året kostar den i skatt under bilens tre första år. För denna slant kan man få en lyxbil i form av en Audi A8, om än 20 år gammal, eller, om man lägger till några få tusenlappar, en 10-15 år gammal BMW 5-serie Touring.
Under tre år blir Chirons skatt nästan 133 000 kronor. Nästan lika mycket som en sprillans nya Toyota Yaris kostar i sitt enklaste utförande.

Lamborghini Aventador SVJ Roadster

Du som gick igång på Lamborghini Aventador SVJ Roadster, som just nu står utställd i Genève, ska veta att fordonsskatten är något i hästväg. Men har du råd att köpa den utan SMS-lån bryr du dig sannolikt inte om 41 072 kronor i årlig skatt.

I tabellen nedan ser du de 22 bilar som har högst fordonsskatt under bilens ”tre första levnadsår”. Vi har utelämnat olika modellversioner av en och samma bilmodell och endast listat den med högst utsläpp och därmed högst skatt. Ett exempel är coupéversionen av Lamborghini Huracán Performante som är listad, däremot inte den taklösa Spyder-versionen som släpper ut några gram färre.
Noterbart är att McLaren och Porsche, som båda har många starka och snabba modeller i sina utbud, inte tar sig in på listan som vi begränsade till bilar med utsläpp från 300 gram eller mer.
Vissa modeller ”saknas” i listan, det beror dock på att dessa, exempelvis Koenigsegg Jesko, ännu inte har några redovisade förbruknings- och utsläppssiffror. Supersportbilstillverkare har dessutom en förmåga att över huvud taget inte redovisa dylika siffror. Det finns andra som anses viktigare.

Bilmodell CO2 (g/km) Skatt år 1-3 (kr/år) Skatt år 4- (kr/år)
Bugatti Chiron 516 44 282 9 270
Lamborghini Aventador SVJ 486 41 072 8 610
Dodge Charger SRT Hellcat 394 31 228 6 586
Jeep Grand Cherokee 6,2 V8 Trackhawk 385 30 265 6 388
Chevrolet Corvette ZR1 381 29 837 6 300
Ferrari GTC4Lusso 358 27 376 5 794
Lamborghini Huracán Performante 357 27 269 5 772
Dodge Ram 1500 5,7 V8 Hemi 352 26 734 5 662
Ford GT 350 26 520 5 618
Ferrari 812 Superfast 345 25 985 5 508
Pagani Huayra BC 343 25 771 5 464
Bentley Mulsanne EWB 342 25 664 5 442
Rolls-Royce Cullinan 341 25 557 5 420
Maserati Gran Turismo Cabrio MC 337 25 129 5 332
Bentley Flying Spur W12 S 335 24 915 5 288
Noble M600 333 24 701 5 244
Rolls-Royce Dawn 330 24 380 5 178
Lamborghini Urus 325 23 845 5 068
Chevrolet Corvette Z06 322 23 524 5 002
Mercedes-AMG GLS 63 4Matic 315 22 775 4 848
Maserati Levante GTS 313 22 561 4 804
Aston Martin Rapide AMR 305 21 705 4 628
Visa kommentarer
NUVARANDE Lista över bilarna med högst fordonsskatt
NÄSTA Porsche och Mercedes redo för Formel E