Nu har vi sammanställt en lista över IIHS betygsättning för alla bilar som frontalkrocktestats med liten överlappning.

Amerikanska IIHS har precis släppt resultaten från senaste krocktestomgången som inkluderar BMW 5-serie, Infiniti Q70 och Lincoln MKZ. I samband med detta har vi sammanställt alla bilar (99 stycken) som har frontalkrocktestats med liten överlappning (25 procent), en typ av frontalkrock som har visat sig ställa betydligt högre krav på bilarnas säkerhetskonstruktioner än vid det normala frontalkrocktestet med 40 procents överlappning som Euro NCAP utför (även IIHS utför 40 procents överlappning). Samtliga bilars betyg ser du nedan.

Resultat IIHS frontalkrocktest med liten överlappning

Per den 12 maj 2015.

Bilarna som anses bra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura MDX
Acura RLX
Acura TL
Audi A3
BMW 2-serie
Chevrolet Equinox
Chevrolet Malibu
Chrysler 200
GMC Terrain
Honda Accord
Honda Civic
Honda Odyssey
Hyundai Genesis
Infiniti Q70
Jeep Wrangler
Kia Soul
Mazda 3
Mazda CX-5
Mercedes E-klass
Mercedes ML
Mini Countryman
Mitsubishi Outlander
Nissan Murano
Nissan Qashqai
Subaru Forester
Subaru Impreza
Subaru Legacy (nya generationen, finns ej i Sverige)
Subaru Outback (nya generationen, finns ej i Sverige)
Subaru WRX
Subaru XV
Toyota Camry
Volkswagen Golf
Volkswagen Jetta
Volvo S60
Volvo S80
Volvo XC60
Volvo XC90

Bilarna som anses acceptabla vid frontalkrock med liten överlappning
Chevrolet Spark
Chevrolet Volt
Dodge Dart
Ford Flex
Ford Focus
Honda Accord Coupé
Honda Jazz
Hyundai Elantra
Hyundai Sonata
Infiniti Q50
Kia Optima
Lincoln MKZ
Mazda 6
Mitsubishi Lancer
Mitsubishi Outlander Sport
Nissan Altima
Nissan Maxima
Scion tC
Subaru BRZ
Subaru Legacy (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
Subaru Outback (gamla generationen, säljs i Sverige i dag)
Toyota GT 86
Toyota Highlander
Toyota Prius
Toyota Sienna
Volkswagen Passat (ej nya)

Bilarna som anses mediokra vid frontalkrock med liten överlappning
Acura TSX
BMW 3-serie
BMW 5-serie
BMW X1
Chevrolet Cruze
Chevrolet Sonic
Dodge Durango
Ford Explorer
Ford Fiesta
Honda CR-V
Hyundai Santa Fe
Hyundai Veloster
Jeep Cherokee
Jeep Grand Cherokee
Jeep Wrangler 2-dörrars
Kia Forte
Kia Rio
Mazda 2
Mercedes C-klass (ej nya)
Scion xB
Toyota 4Runner
Toyota Corolla
Toyota Yaris
Volkswagen Beetle
Volkswagen CC
Volkswagen Tiguan

Bilarna som anses dåliga vid frontalkrock med liten överlappning
Audi A4
Buick Encore
Chrysler Town & Country
Dodge (Grand) Caravan
Dodge Journey
Fiat 500
Fiat 500L
Fiat Freemont
Ford Escape
Honda Pilot
Hyundai Accent
Hyundai ix35
Jeep Patriot
Kia Sorento
Kia Sportage
Lancia Voyager
Lincoln MKS
Mitsubishi Space Star
Nissan Juke
Nissan Leaf
Nissan Note
Toyota Prius c
Toyota Prius+
Toyota RAV4

På illustrationen nedan ser du skillnaden mellan 25, 40 och 100 procents överlappning vid frontalkrock.

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av).

Illustration över frontalkrocktest med 25 procents överlappning (som amerikanska IIHS är ensamma med än så länge), 40 procents överlappning (som IIHS och Euro NCAP använder sig av) och 100 procents överlappning (som amerikanska NHTSA använder sig av). Illustration: Mattias Rabe

Visa kommentarer