Det brukar sägas att elbilar är billiga att serva. Men när Martin skulle byta bromsskivor på sin lilla Renault Twizy fick han en chock. Hur kan bromsskivorna kosta 13 600 kronor?

Elbilar är dyra i inköp men billiga att äga. Så brukar det låta när elbilstillverkare säljer in sina elbilar. Men verkligheten kan vara tvärtom. Det fick Martin i Stockholm veta med besked när han fick bromsfel på sin eldrivna Renault Twizy.
– Det började med att jag hörde skrapljud från bromsarna. Jag tänkte inte så mycket mer på det, den hade ju inte ens gått 1 000 mil och jag kunde inte tänka mig att den behövde repareras, berättar Martin.

Martin kör bilen till märkesverkstaden, Bilia i Solna, där de undersöker bilen och konstaterar att vänster bromsskiva bak har slitits ner så mycket att den i princip har delat sig i två ringar! Även höger bakskiva är skadad. Belägget har slitits ut och metall har gått mot metall.
Att skivor och belägg behöver bytas är uppenbart. Det är nu chocken kommer. Prischocken.

Bilia vill nämligen ha 13 600 kronor för att byta skivorna på bakaxeln. Delarna, två skivor och bromsbelägg, kostar 7 200 kronor. Ett pris som placerar Renault Twizy i en helt annan klass än betydligt större bilar. Skivorna som får stopp på Toyota Land Cruiser, en 2,4 ton tung suv, kostar till exempel 2 360 kronor.
Arbetet är också något i hästväg när verkstaden tar sig an en Twizy. Bilia tar 6 400 kronor för arbetet. När Teknikens Värld ringer och frågar hur det kan bli så dyrt svarar kundmottagaren att jobbet tar ungefär tre timmar och att Bilia debiterar 2 000 kronor per timme.
Vi jämför med Toyota Land Cruiser: På Toyota-verkstaden kostar det 1 302 kronor att byta skivor.

Bromsskiva vänster bak på Renault Twizy

Foto: Patrik Lindgren

Bromsskivan var så pass sliten att den gått i två delar, likt ringen runt Saturnus. Pris för att byta: mer än en tiondel av bilens nybilspris.

Bilia förklarar prissättningen på delarna med att bromsskivorna inte säljs separat, de säljs tillsammans med hjulnaven som en enhet.
Prisbilden bekräftas av generalagenten.
– Skivorna kostar mycket eftersom de säljs med naven. Konstruktionen gör att bytet tar längre tid än normalt, det är tre timmars arbete, förklarar Karin Lyrborn, informationschef på Renault.
Varför Renault har valt en så serviceovänlig konstruktion får vi inget svar på.
– Jag har kontaktat huvudkontoret i Paris men har inte fått något svar, säger Karin Lyrborn.

Martin är inte ensam om att irritera sig på konstruktionen och på Renaults prissättning. Twizy är betydligt vanligare utomlands och det är också i Tyskland och England ägarna flitigt luftar problemen på olika Twizy-forum. Många ägare vittnar om att de har fått byta skivor långt innan de har kört 1 000 mil. Grundproblemet är att systemet är rostkänsligt. Drabbas kolvarna i bromsoken av ytrost kan det resultera i att bromsbeläggen trycks mot skivorna som snabbt slits ut. En dålig mekanism som gör att parkeringsbromsen har lätt för att fastna förstärker problemen. Till sist så handlar det om att Twizy är en bil som ofta står still under vintermånaderna vilket får bromsoken att kärva. Många Twizy-ägare har fått rådet att köra dagligen, men helst inte i regn (!), och ibland bromsa hårt från hög fart.

Martin, som i övrigt är nöjd med sin Twizy, försöker nu få till en billigare reparation.
– Jag håller på att leta material utomlands. Det går att hitta bromsskivor till bakaxeln för 4 000 kronor, så det behöver inte bli så dyrt som på Bilia, säger Martin.
Generalagentens agerande ger han inte mycket för.
– Jag tycker att Renault på något sätt borde kommunicera med kunderna. De känner ju till problemet och kunde ha skickat ut en servicerekommendation till nya Twizy-ägare. När jag köpte min Twizy var det ingen som berättade för mig hur känsligt systemet är och hur dyrt det är att byta skivor. Hade bromsskivebytet kostat 3 000-4 000 kronor hade det inte varit ett problem. Men nu kostar det 10 000 kronor till. Att ta så bra betalt som Renault gör för en så dålig konstruktion tycker jag är ocker, sammanfattar Martin.

Visa kommentarer
NUVARANDE Liten elbil – extremt dyra bromsskivor
NÄSTA Nya Mercedes CLA träder fram ur mörkret