En mindre skada kan stå dig dyrt när leasingbilen ska lämnas tillbaka. Men är kostnaden skälig? Vår biljurist Michael Luft reder ut hur praxis ser ut och ger samtidigt ett tips som blir billigare.

Hejsan! Jag fick tips om att höra av mig till dig/er. Jag lämnade tillbaka min leasade Audi förra veckan och nu har jag fått tillbaka testprotokollet efter skadebesiktningen.
Enligt denna ska jag betala 7 300 kr för en inbuktning i stötfångaren (se bild, reds anm). Jag förstår att jag säkert behöver betala eftersom lacken är avskavd, men det jag undrar är kring kostnaden. Hur mycket får de ta betalt för en skada? Vad jag har hört är att de inte får ta mer betalt än vad reparationen faktiskt kostar, eller vad självrisken är. Vad är det som gäller?

/Isabell

Svar:
Hej Isabell. Tack för din fråga, här kommer svar. När man lämnar tillbaka en leasingbil så skall man endast betala för sådant som avviker från normalt slitage. Har bilen gått långt (15-20 000 mil) så kan man tycka att denna skada som syns på din bil är normal, för då är bilen mer sliten. Har bilen gått runt 10 000 mil så är smårepor och stenskott normalt. Detta som syns på din bil är lite mer, men inte ovanligt, då det är längst ner på frontspoilern/stötfångaren. Reparationskostnaden hos en märkesverkstad kan vara så mycket som 7 300 kr inklusive moms, med tanke på att delen skall demonteras och lagas eller bytas och lackas och monteras igen. Det finns dock firmor som gör så kallade ”spot repairs”, vilket blir betydligt billigare (runt 2 500 kr), särskilt när lacken är vit, som din är.

Sedan finns det en aspekt till på detta, värdeminskningen för sådana här småskador uppgår inte till reparationskostnaden utan bara till cirka hälften. Många finansbolag debiterar bara bedömd värdeminskning i sådana här fall, alltså halva reparationskostnaden. Jag tycker att du skall reklamera detta krav och ange att de angett för hög reparationskostnad och att värdeminskningen inte är så stor. Sedan kan du erbjuda dig att betala hälften.
Går de inte med på detta skall du be att felet åtgärdas på bilens försäkring. Fyll i en skadeanmälan och skicka in, för detta är vagnskada och självrisken brukar då vara max 4 000 kr (hos de vanligaste försäkringsbolagen) så blir det mycket billigare för dig.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer