Livet i luckan

Test av tre MPV-bilar. Volkswagen Touran 1,6 FSI, Renault Mégane Scénic 2,0 16V och Ford Focus C-max 1,8 Trend

Volkswagen Touran 1,6 FSI

Dyrköpt funktionalism

Att Volkswagen kan sälja bilar till så skyhöga priser är en bedrift, men kampanjerbjudanden är vanliga. Kvalitetskänslan och komforten är hög, det finns plats för sju och utrymmena är överlag bäst.

Basfakta

Motor
Tvärställd rak 4 cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,8. Borrning/slag 76,5/86,9 mm, volym 1598 cm3. Max effekt 115 hk (85 kW) vid 5800 r/min. Max vridmoment 155 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 34,2 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 11,2 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Individuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben och nedre länkarmar fästade i hjälpram, dubbla tvärlänkar och enkel längslänk på varje sida.

Hjul och däck
Fälgbredd 6 tum plåt, däck 195/65 R15.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 268, längd 439, bredd 179, höjd 167, spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1570, maxlast 570. Släpvikt 1360. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
11,6 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
39,3 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):
0,74 l/mil

Ford Focus C-max 1,8 Trend

Flexbil för föraren

Ford Focus har blivit en fullträff för Ford och att döma av det nya chassit kommer framgångarna att fortsätta. Roligast att köra i det här gänget. Finurligt baksäte men inget för den riktigt stora barnfamiljen.

Basfakta

Motor
Tvärställd rak 4-cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83,0/83,1 mm, volym 1798 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 6000 r/min. Max vridmoment 165 Nm vid 4000 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad. Hastighet på 5:an vid 1000 r/min: 33,8 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Indiviuell upphängning med skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med nedre triangellänkar, bak dubbla tvärlänkar och enkel längslänk på varje sida.

Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum stål, däck 195/65 R15. Testbilen: Fälgbredd 6,5 tum lättmetall, däck 205/50 R17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 264, längd 433, bredd 182, höjd 260,
spårvidd fram/bak 154/153. Tjänstevikt ca 1390, maxlast 520. Släpvikt 1390. Tanken rymmer 55 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
11,1 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
38,7 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):
0,71 l/mil


Renault Mégane Scénic 2,0 16V

Förpackningskonstfull

Renault Scénic i version 2 är en bil att synas i, långt mycket mer än det ägg som var dess föregångare. Frågan är om nordbor är mogna för formen ännu. Bra utrymme på få cm, men kvaliteten känns inte ”hundra”.

Basfakta

Motor
Tvärställd rak 4 cylindrar, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10.0. Borrning/slag 82,7/93,0 mm, volym 1998 cm3. Max effekt 136 hk (99 kW) vid 5500 r/min. Max vridmoment 191 Nm vid 4200 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad. Hastighet på 6:an vid 1000 r/min: 37,3 km/h.

Styrning
Kuggstång, servo. 3,2 rattvarv. Vändcirkel 10,7 m.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Fjädring och hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram individuell upphängning med fjäderben med undre triangellänkar, bak torsionsaxel och längsgående
bärarmar.

Hjul och däck
Fälgbredd 6,5 tum plåt, däck 195/65 R15. Testbilen: 6,5 tum lättmetall, däck 205/55 R17.

Mått och vikt (cm/kg)
Axelavstånd 269, längd 426, bredd 181, höjd 162, spårvidd fram/bak 151/151. Tjänstevikt ca 1480, maxlast 480. Släpvikt 1480. Tanken rymmer 60 liter.

Testresultat – våra egna mätningar

Acceleration 0-100 km/h:
10,2 sekunder
Bromssträcka från 100 km/h:
38,8 meter
Förbrukning blandad körning (tillv. uppg.):
0,80 l/mil


Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer