Lögn, förbannad lögn och pressreleaser

Lögn, förbannad lögn och pressreleaser

  Mark Twain lär ha sagt att det finns tre sorters lögner. Lögn, förbannad lögn och statistik. Men Twain glömde den fjärde dimensionen. Pressreleasen. När nya bilmodeller presenteras plockas pukor och trumpeter fram. Pr-avdelningarnas vassaste pennor skriver pressreleaserna där osande skryt friskt blandas med uppenbara lögner.

Utmaningen för ordkonstnärer är att texten samtidigt måste uppfattas som vederhäftig. En grannlaga uppgift.

Familjebusstestet i detta nummer, med de nya Ford S-Max och Citroën C4 Picasso, får mig att tänka på den fantastiska pressreleasen för Mercedes V-klass.

Det var tio år sedan, presentationen skedde i en sömnig by i södra Bayern. Familjebussmarknaden spåddes en lysande framtid och Mercedes ville ha sin bit av kakan. Men eftersom bolaget inte ville lägga ner miljarder på att utveckla en riktig familjebuss klädde Mercedes upp sin spansktillverkade skåpbil Vito med några extra rullar plysch.

Men vad skulle man skriva i pressreleasen?

”Vår skåpbil har nu matta på golvet.”? 

Nej, det krävdes ett annat anslag. I stället hävdades att det familjebussköparna vill ha är utrymme, utrymme och ännu mer utrymme.  

”Nu finns den optimala familjebussen”, påstod Mercedes stolt.

Rimligtvis kan inte ens Mercedes-folket ha trott på det där. Bilkunderna köpte i alla fall det inte. Få ville åka runt i en jättelik skåpbil. I stället har de senaste årens trend gått mot smidigare, mer personbilslika familjebussar. Som Picasso och S-Max.

Det finns värre snömos än V-klass. Min personliga prispall toppas av Mazdas slogan ”Zoom-Zoom”. Jag var på presskonferensen i Tyskland när dåvarande chefen Mark Fields presenterade företagets nya slogan. 

Ytterst få i publiken förstod ett ord av vad han menade.  Zoom-Zoom? 

Tydligen är det ett ljud som engelskspråkiga barn använder när de leker med bilar.

Märkligast av allt är att Mazda inte har vågat skrota denna i stora delar av världen totalt meningslösa slogan.

Men trots den obegripliga ordleken, och trots att mannen har hockeyfrilla (!), har Fields gjort kometkarriär. Efter Mazda blev han chef för lyxbilsdivisionen inom Ford och nu är han chef för Fords amerikanska operationer.Enorma förluster och 44 000 varslade jobb på Ford har dock gett honom dålig press i vinter. En lokal tv-station i Detroit avslöjade nyligen att Fields varje helg flyger ner till familjen i Florida med Fords privatjet. Medan Fields grillar T-bone steaks med familjen väntar flygpansbesättningen på returresan. Enligt tv-stationen kostar dessa helgresor  15 – 20 miljoner kronor per år.

Zoom-zoom, som Fields skulle ha uttryckt det.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!