London-taxin med Volvo-teknik blir transportbil

Volvos laddhybridteknik ska utmana dieseln i transportsektorn när London-taxin stuvas om och tar sig an segmentet.

London Electric Vehicle Company, LEVC, har släppt en bild på sin kommande transportbil. En modell som baseras på den nya London-taxin TX, som i sin tur till stora delar bygger på Volvo-komponenter då de båda märkena ingår i Geely-koncernen.

LEVC har ännu inte släppt någon annan information men när det kommer till tekniken så handlar det, om vi ser till taxin, om en laddhybrid god för närmare 13 mil på enbart el. Att ladda batteriet nästan fullt upp tar 20 minuter via en snabbladdare men i ett vanligt vägguttag tar den åtta till tio timmar. Förbränningsmotorn är på 1,5 liter och ger bilen ytterligare en räckvidd på cirka 48 mil.

Foto: Carpix

Vår spionfotograf fångade transportbilen under test i mars.

Enligt Autocar, som även publicerat tidigare nämnda bild, riktar LEVC med den nya modellen in sig på segmentet transportbilar med en lastkapacitet på omkring ett ton och som körs cirka 15 mil om dagen, en jättenisch som i dag helt domineras av bilar med dieselmotorer. Laddhybriden kommer att vara en länk mellan distributionscentra utanför staden och leveransadresser in i citykärnor.

Transportbilen må ha miljö i fokus men LEVC har också jobbat en hel del med ergonomi och säkerhetsmässigt ska man vara marknadsledande. Vår spionfotograf har tidigare fångat modellen under test.

LEVC är dock inte ensamma om laddhybridteknik till transportsektorn. Ford har nyligen utökat sin testflotta av Transit-bilar med laddhybridteknik och kör nu i både London och Valencia. En produktionsklar modell ska stå klar 2019.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer