Lotus elbil Evija med 2 000 hk och 40 mils räckvidd

Nu visar Lotus upp märkets första elbil som ska komma i produktion under 2020. Evija heter den och har specifikationer som sticker ut – milt sagt.

Storbritanniens första helt eldrivna supersportbil, beskriver Lotus nya modellen. Och visst har de helt rätt i det, Evija är både en elbil och en supersportbil, och något sådant har vi inte tidigare sett från öriket väster om det europeiska fastlandet.
Det är inte varje dag Lotus, numera en del av samma koncern som Volvo, släpper en ny modell. Men när de nu gör det görs det i stor stil. Evija ser nämligen inte ut som någonting annat Lotus tidigare har släppt ifrån sig, den innehåller nämligen också något helt annat än vad vi är vana vid från den lilla brittiska sportbilstillverkaren.

Lotus Evija

Påminner mer om något italienskt än vad man normalt föreställer sig en Lotus. Laserstrålkastare och infällbara sidobackkameror är några av tekniknyheterna. De sistnämnda ersätter de vanliga backspeglarna, en aerodynamisk fördel.

Evija, som uttalas E-vi-ya, är Lotus första bil med ett chassi helt i kolfiber i en så kallad monocoquestruktur. Ovanpå denna har en högst aerodynamiskt formgiven kaross placerat, givetvis den också helt i kolfiber. Bilen är 445,9 centimeter lång, exakt två meter bred och 112,2 centimeter låg samt har en markfrigång på 10,5 centimeter. Den väger 1 680 kilo vilket kan anses vara högt med tanke på storlek och all kolfiber. Drivlinan är det som lite extra höjer siffran på vågen.

Lotus Evija

Aerodynamiskt fulländad?

Lotus elektriska supersportbil har inte en elmotor, inte heller två, utan fyra stycken. De är placerade för att driva var sitt hjul vilket ska ge excellenta egenskaper i form av bland annat vridmomentsfördelning.
Varje elmotor ska leverera 500 hästkrafter, sammanlagt rör det sig alltså om 2 000 hästkrafter. Maximalt vridmoment är 1 700 newtonmeter. Lotus har som mål att Evija ska vara världens starkaste produktionsbil. 0-100 km/h beskrivs gå under på under tre sekunder och 0-300 km/h på under nio sekunder. Toppfarten överstiger 320 km/h.

Lotus Evija

Inte riktigt samma inredning som ”medel-Lotusen”. Föraren har via vredet mitt på ratten fem olika körlägen att välja mellan: Range, City, Tour, Sport och Track.

Elmotorerna får sin kraft från ett batteripack bestående av litiumjonceller med en maximal kapacitet på 70 kWh. Batteriet ska vara förberett för att kunna ta emot laddeffekter på 800 kilowatt, något som ännu inte finns. Då ska det bara ta nio minuter att ladda ett helt tomt batteri fullt.

Lotus Evija

I med kontakten och den handbyggda, brittiska bilen laddar fullt på rekordkort tid, om 800 kW-laddare används.

Med en 350 kW-snabbladdare, något som däremot finns i dag, tar laddningen upp till 80 procents kapacitet tolv minuter och upp till 100 procent (fulladdat) 18 minuter.
Enligt WLTP-körcykeln ska räckvidden, när man inte ständigt ligger och drar 0-300-repor, 40 mil.

130 exemplar av Evija ska byggas med start 2020. Priset för ett exemplar beräknar Lotus till mellan 17,5 och 23,4 miljoner kronor – plus skatt och andra avgifter. I Sverige skulle det i runda slängar innebära 21,9-29,3 miljoner kronor. Ingen billig elbil med andra ord.
För att försäkra dig om att du blir ägare av en av bilarna vill Lotus ha en handpenning på 2,9 miljoner kronor av dig. Handpenningen är återbetalbar – om du nu skulle få kalla fötter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer