Lotus senaste sportbil Evora lyfts lagom till Genève och blir både lättare, starkare och får tilläggstiteln 400.

Lotus visar uppdaterade Evora som enligt dem själva ska vara den starkaste bilen de någonsin byggt. Stötfångaren fram har fått ny design med större luftintag och LED-strålkastare. Den vassare designen fortsätter över baken där spoilern nu är tvådelad och påminner till viss del om den på nya Ford GT. Längs sidorna är det inga större skillnader mot för tidigare så när som på de nydesignade sidospeglarna.

Invändigt har det dock hänt en del. Helt ny instrumentpanel med nytt infotainmentsystem som standard, nya stolar med bättre materialval än tidigare och ratten är nu smidd i magnesium.

Drivkraft levereras av samma 3,5-liters Toyota-V6:a som tidigare men levererar nu 406 hästkrafter och 410 newtonmeter, 50 hästar och 60 newtonmeter mer än tidigare. Kraften levereras via antingen en sexväxlad manuell- eller sexväxlad automatlåda till bakhjulen.

Evora 400 klarar 0-100 km/h på 4,2 sekunder, 0,3 sekunder snabbare än tidigare, och toppfarten uppges till 300 km/h, enligt Lotus klarar uppdaterade Evora Lotus testbana Hethel sex sekunder snabbare än sin föregångare.

Under skalet har aluminiumchassit till viss del omarbetats och Lotus har lyckats banta bilen med 22 kilo. Fjädringen är omkalibrerad och bromsarna har uppgraderats, beställer du Evora 400 med manuell låda ingår även Torsen differentialbroms.

Uppdaterade Lotus Evora 400 kommer att börja tillverkas under sommaren och första leveranserna i Europa beräknas till augusti.

– Evora 400 är den snabbaste bilen vi någonsin byggt med prestanda som endast kan matchas av bilar som kostar betydligt mer. Den levererar supersportbilsutseende med matchande prestanda, säger Jean-Marc Gales, vd för Lotus Cars.

Lotus Evora 400 kommer att kosta cirka 72 000 pund, motsvarande cirka 930 000 kronor. För cirka 850 000 kronor får du dock en Porsche Cayman GT4 som även den har en mittmonterad sexcylindrig motor, 385 hästkrafter och klarar 0-100 km/h på 4,4 sekunder.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer