Renault är på jakt efter en ny vd i efterdyningarna av den stora Carlos Ghosn-skandalen. Favorit till jobbet är Seats nuvarande vd Luca de Meo.

Renault-Nissan-Mitsubishi-koncernen har haft en jobbig tid efter det att koncernens starke man Carlos Ghosn avslöjats med att ha fifflat till sig pengar. Både Renault och Nissan har försökt starta om och rensat ut i sina respektive ledningar. I oktober blev det klart att Makoto Uchida blir ny vd för Nissan och inom kort väntas Renault utse en nu vd.

Renault leds i dag av den förre finanschefen Clotilde Delbos men Delbos anses ha för liten erfarenhet från bilbranschen för att bli permanent vd. Under sensommaren och hösten har det i stället stått mellan Seats nuvarande vd Luca de Meo och Patrick Koller, i dag chef för underleverantören Faurecia.

Koller ansågs så sent som för ett par veckor sedan vara favorit tack vare att han är fransman med god kännedom om fransk bilindustri.
Men den senaste veckan har det svängt till Luca de Meos fördel. Enligt den franska tidningen Les Echos och nyhetsbyrån AFP har Renaults styrelse fattat beslut om att de Meo är deras kandidat. Luca de Meo har framgångsrikt vänt Seat från att vara Volkswagen-koncernens problembarn till Europas snabbast växande bilmärke. Luca de Meo inledde sin karriär på Renault och har även jobbat på Toyota och Fiat innan han blev chef för Seat.

Inom de delar av Renault som gillar motorsport har det varit lite oroligt då finanschefen Delbos ifrågasatt satsningen på bilsport. Men med Luca de Meo, 52, som vd kommer av allt att döma bilsportsatsningen få grönt ljus. Luca de Meo har hittills flitigt använt motorsport som ett sätt att marknadsföra de bilmärken han jobbat åt och senast på Seat skapade han en egen motorsportdivision inom Volkswagen-koncernen. Det är Seat som bygger Volkswagen-gruppens alla bilar för WTCR och Luca de Meo har lagt stora resurser på den elbilsracer som Seat utvecklat.

Den första uppgiften för Nissan-chefen Uchida och eventuella Renault-chefen de Meo blir att gifta samman de två stora delarna i koncernen som splittrats under Ghosn-skandalen. Kraftmätningen mellan Nissan och Renault pågick redan före Carlos Ghosn avsattes så sprickorna sitter djupt. Uchida och de Meo ska också försöka få med det tredje märket i koncernen, Mitsubishi, för att på något sätt kunna konkurrera med Europas nya biljätte, PSA-FCA-gruppen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer