Lucid ska knäcka Tesla på räckvidd

Hittills har Tesla fått ur flest mil ur sina elbilsbatterier. Men kanske har vi fått fram en ny ledare nu. Lucid Motors har låtit amerikanska FEV North America mäta nya Lucid Air enligt den amerikanska EPA-metoden och fått en räckvidd på 83 mil.

Tio mil för en laddhybrid och 100 mil för en elbil. Det har under en tid varit två möjliga drömgränser för bilindustrin. Hittills har Tesla lyckats allra bäst i räckviddasracet men de hotas nu av såväl Mercedes och lyxmodellen EQS samt av helt nya Lucid Motors.
Lucid Motors förbereder en stor lansering av nya modellen Air nästa månad och har låtit FEV North America räckviddsmäta modellen. Enligt de mätningarna, som gjordes med körcykeln som tillämpas av amerikanska myndigheten EPA, klarade Lucid Air hela 83 mil på ett fulladdat batteri.
– Det gläder mig att Lucid Air verifierats av av den oberoende testanläggningen FEV och uppnått en uppskattad EPA-certifierad räckvidd på 83 mil. Jag gläder mig också åt att denna milstolpe i utvecklingen av vår elbil uppnåtts helt och hållet genom teknik vi på Lucid tagit fram själva in-house, säger Peter Rawlinson, vd och cto för Lucid Motors, i ett pressmeddelande.

FEV arbetar med testning och certifiering och körde Lucid Air i tusentals kilometer för att få fram en korrekt räckvidd.
– FEV har testat många fordon och just utveckling och testning av elbilar är en av våra kärnkompetenser. Vi är imponerade av takten av framsteg inom detta område, vilket illustreras väl av våra tester av Lucid Air. Vi är på samma gång stolta över att kunna spela en viktig roll i utvecklingen av e-mobilitet, säger Dean Tomazic, cto, FEV North America, Inc.
Lucid Air har utvecklat drivlinan själva och använder bland annat 900 volt för att nå en så bra energieffektivitet som möjligt.

För några år sedan lovade Lucid Motors en räckvidd på 64 mil men teknikutvecklingen har sedan dess gått framåt och nu kunde den siffran överträffas rejält. Hela Lucid Air med mer information om batteripaket, mått och motoreffekt ska presenteras den 9 september. Då ska vi också få se hela interiören och få veta hur mycket en Lucid Air ska kosta.
Bilen ska sedan byggas i Arizona med de första leveranserna i början av 2021.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer