Lynk & Co 01 sträcker på sig och blir sjusitsig

Geely-koncernen pumpar ur sig nya modeller. En som är på ingång är en förlängd version av suven Lynk & Co 01 som ska göra att den rymmer upp till sju åkande.

CMA-plattformen, som har utvecklats av CEVT, ska utnyttjats maximalt. Redan används den av Volvo XC40, Lynk & Co 01, 02 och 03 samt av nyligen presenterade Polestar 2. Lägg till de båda Geely-modellerna Borui och kommande FY11 så är paletten nästan full.
Nu har vårt norra öga skådat ännu en CMA-bil, ytterligare en Lynk & Co. Vid en första anblick kan den tas för att vara en 01:a, men när vårt södra öga kopplas på för att stödja det norra ser vi avvikelser. Bilen är nämligen längre än modellen 01. Det syns framför allt på det bakre överhänget som har vuxit en bra bit, men det syns också på B-stolparna som är betydligt bredare. Jämför vi bilen på dessa bilder sida vid sida med bilder på vanliga 01 ser vi också att bakdörrarna är längre. Med andra ord har axelavståndet dragits ut med en decimeter eller till och med mer än så.

Lynk Co 01 förlängd

Foto: CarPix

Enligt det svenska bilregistret är modellen exakt 462 centimeter lång. Det är bara elva centimeter mer än vanliga 01. Vi tror helt enkelt att de registrerade uppgifterna inte stämmer, vilket de sällan gör (för att inte avslöja något i förväg).
Bilden som visar bilen bakifrån tydliggör vad det handlar om. Ett ryggstöd med två tillhörande nackstöd skvallrar om en tredje sätesrad med plats för två personer.

Lynk Co 01 förlängd

Foto: CarPix

Vad modellen får för beteckningen återstår att se. Det kan bli Lynk & Co 05 eller 06 då vi tror att 04 är reserverat för en coupémodell, men det kan också bli något i stil med Lynk & Co 01X för att påvisa att modellen härstammar från 01:an.

Drivlinemässigt kan vi förvänta oss samma motorer och växellådor som i vanliga 01. Vad vi däremot inte kan förvänta oss är en motsvarande Volvo XC40, men visst hade det varit lite tufft med en sjusitsig XC47.

Visa kommentarer