Kinesiska Lynk & Co, som injicerats med svenska vitaminer, har nu presenterat sin tredje modell. Lynk & Co 02 är en crossover som ska tilltala en köparskara som inte är ute efter en traditionell suv.

Efter ett kommer två, och efter två kommer tre. Men så fungerar det inte i Lynk & Cos värld. Där kommer nämligen tre efter ett och två efter tre.
Det var hösten 2013 som Geely och Volvo presenterade det helt nya bilmärket Lynk & Co genom att dra skynket av suv-modellen 01. Under den presentationen fick vi även se en glimt av en tuff konceptbil, men den har det varit tyst om sedan dess.
I april 2017 var det dags för märkets andra modell som märkligt nog alltså heter 03. Den är en sedan som ännu inte har lanserats på någon marknad.
Nu är det alltså dags för ännu en modell, i dag presenterar nämligen Lynk & Co modellen 02 som är en crossover, en bil som ska ta märket in i det snabbväxande segmentet. Och man gör det med framför allt omfattande uppkopplings-, ägar- och bildelningsmöjligheter.

Lynk & Co 02

Själva bilen känns inte riktigt lika viktig sett ur det första pressmeddelandets perspektiv. Vi får nämligen inte alls reda på några tekniska detaljer, däremot att modellen är skapad av ett internationellt ingenjörsteam i Göteborg för unga samt de som är unga i hjärtat.

– Sportig, äventyrlig, dynamisk, vågad, självsäker och rolig, 02 är den absoluta tyngdpunkten för vårt varumärke och hjärtat av vad Lynk & Co handlar om. En kortare hjulbas, lägre körhöjd och tyngdpunkt kombinerat med tvåfärgade färgscheman och mjukare, välformade ytor, muskulösa höfter och hjulhus ger 02 en solid och självförtroendefylld hållning samtidigt som den är smidig och sportig i karaktären. Den identifierar sig omedelbart som en medlem av Lynk & Co-familjen men har också sin egen tydliga karaktär och utseende, säger Andreas Nilsson, designchef på Lynk & Co.

Lynk Co 02 13

I samband med visningen av 02 meddelar Lynk & Co också ett nytt samarbete med webbshopslösningen Tictail, att de planerar popup-butiker i Europa i stället för traditionella återförsäljarhallar vid lanseringen 2020 samt att produktionen ska äga rum i Volvos fabrik i Belgien.

Visa kommentarer
NUVARANDE Lynk & Co 02 officiell – en crossover
NÄSTA Denza 500 – Daimlers nya elbil för Kina