Volvos syskonmärke Lynk & Co fortsätter på inslaget spår, nämligen suvar. Nu presenterar märket sin femte modell, tillika fjärde suv. 06 är dock storleken mindre än övriga.

Det är bara knappt fyra år sedan Lynk & Co-projektet sjösattes. Ett helt nytt kinesiskt bilmärke med stora delar svensk teknik från Volvo och Göteborgs-baserade CEVT. Därefter har det rasslat till i pressmeddelande-inkorgen med jämna mellanrum. Först kom modellen 01, därefter 02 och 03 medan 04 hoppades över (siffran 4 betyder otur i Kina). Nyligen presenterades 05 och nu är det 06 tur. Och som vi ser på bilderna handlar det om ännu en suv (alla utom 03, som är en sedan, är just suvar).

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Till formerna är 06 omisskännligt en Lynk & Co-modell. Fronten följer samma designlinje, om än mer vissa modifikationer, som övriga modeller. Bakljusen är däremot annorlunda än på övriga, men följer ändå samma koncept.
Interiört har Lynk & Co 06 fått en helt egen stil även om en del detaljer är desamma som i 05, bland annat den kraftfulla mittkonsolen som på 06 har fått ett än mer framtonat utförande i och med att infotainmentskärmen har flyttat upp en våning. Förarinstrumenteringen är för övrigt helt digital.

LÄS MER: Provkörning av Lynk & Co 01

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Det största nyhetsmässigt med Lynk & Co 06 är tekniken under skalet. Modellen är nämligen Lynk & Cos första som baseras på den CEVT-utvecklade BMA-plattformen. Med andra ord lillebrorplattformen till CMA som övriga Lynk & Co-modeller använder och som även bland annat Volvo XC40 drar nytta av. BMA-plattformen är ämnad för lite mindre modeller i B-segmentet.

LÄS MER: Provkörning av Lynk & Co 02

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Och mindre, det är just vad Lynk & Co 06 är, även om den med sina 434 centimeter på längden kan anses vara lite väl välvuxen för att ses som en B-segmentare. 06 är ju dryga decimetern större än exempelvis Volkswagen T-Roc (C-segment) och nästan två och en halv decimeter längre än Volkswagen T-Cross (B-segment).
434 centimeter är i alla fall mindre än samtliga märkessyskon som är mellan 445 och drygt 469 centimeter långa.
På höjden är den 162,5 centimeter och på bredden 182 centimeter. Axelavståndet är 254 centimeter. Den är med andra ord exakt lika hög som nyligen presenterade koncernsyskonet Geely Icon, som även den är byggd på BMA-plattformen, och nästan lika lång och bred (en centimeter bredare och en centimeter kortare). Vad gäller axelavståndet figurerar det två siffror, beroende på källa; 254 samt 264 centimeter. Sistnämnda siffra känns mest naturlig i och med att det är samma axelavstånd som hos Geely Icon.

LÄS MER: Provkörning av Lynk & Co 03

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Två drivlinor ska ta plats i Lynk & Co 06, dock inte samtidigt. Som köpare ska man kunna välja en 1,5-liters trecylindrig maskin på 177 hästkrafter. Den kommer från Volvo och finns i XC40 i T2- och T3-utförande. Där levererar den dock 129 respektive 163 hästkrafter (tidigare 156).

LÄS MER: Provkörning av Geometry A

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Samma motor finns även i laddhybridversionerna av XC40 (T4 Recharge och T5 Recharge) där den kombineras med en 82 hästkrafter stark elmotor. Denna kombo kommer även att finns till Lynk & Co 06, men med en lägre totaleffekt på 190 hästkrafter (XC40 T4 Recharge har 211 hästkrafter och XC40 T5 Recharge har 262 hästkrafter). Räckvidden på el uppges ligga bortom 5,5 mil.

Lynk & Co 06 2021

Foto: Lynk & Co

Lynk & Co är främst för den kinesiska marknaden och det är högst oklart om den kommer att ha vägarna förbi Europa. Det var inte länge sedan som det hette att endast Lynk & Co 01 är aktuell för vår kontinent.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer