Vi har sett Koenigsegg nya superladdhybrid Regera, vi har till och med hört den lite lätt. Nu får vi däremot höra den på riktigt när drivlinan varvas upp till motsvarande 350 km/h.

I våras avtäckte Koenigsegg sin nya supersportbil, laddhybriden Regera. All världens blickar drogs mot den okonventionella svensken. Inte bara för att den utvecklar över 1 500 hästkrafter via en V8 och tre elmotorer utan också för att den saknar växellåda (kallas Koenigsegg Direct Drive).

På Goodwood Festival of Speed förra månaden fick vi äntligen se Regera rulla, vi fick till och med höra den så smått. Det handlade dock inte om några fullgasaccelerationer eller liknande.
Men nu får vi höra desto mer eftersom Koenigsegg har lagt ut ett filmklipp på sitt Instagram-konto. I filmen nedan får vi se, och framför allt höra, hur Regeras drivlina låter när den ”bänkas” upp till motsvarande 350 km/h (börjar på 50 km/h).

Koenigsegg Regera

Koenigsegg Regera har alltså en 5,0 liter stor V8 som utvecklar 1 100 hästkrafter och 1 250 newtonmeter när den drivs med vanlig 95-oktanig bensin. Tre elmotorer, en vid vardera bakhjul samt en vid vevaxeln, lägger till ytterligare 700 hästkrafter och 900 newtonmeter. Tillsammans är effektuttaget dock begränsat till att ligga ”över” 1 500 hästkrafter och maxvridet ligger bortom 2 000-strecket.

Med 1 420 kg tung/lätt bil (torrvikt) blir det fartprestanda därefter. 0-100 km/h på 2,8 sekunder, 150-250 km/h på 3,2 sekunder och 0-400 km/h på under 20 sekunder. Sistnämnda finns det ingen annan bil i världen som är i närheten av! Världens officiellt snabbaste bil, Bugatti Veyron Super Sport, behöver 30 sekunder på sig för att nå 400 km/h. Porsches laddhybrid 918 Spyder gör 0-300 km/h på 20,9 sekunder. Observera att vi skrev 300 km/h och inte 400 km/h.

Regera power sweep from 50 to 350 km/h #regera #koenigsegg #2000nm #1500bhp #megacar #directdrive #kdd #aboveandbeyond

Ett filmklipp publicerat av Koenigsegg Official (@koenigseggautomotive)


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer