Euro NCAP avslutar sitt mest hektiska år med att publicera säkerhetsbetygen hos 15 olika bilmodeller, vissa av dem sprillans nya, andra betydligt äldre. Sämst gick det för Fiat Punto med slutbetyget noll stjärnor.

Det är bara ett par veckor sedan som europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP publicerade krock- och säkerhetsresultaten för nio nya bilmodeller. Efter en så kallad krocktestomgång brukar det dröja ett tag innan nästa omgång med resultat publiceras, men inte denna gång, för i dag har Euro NCAP presenterat krocktestresultatet för inte mindre än 15 olika bilmodeller, vissa purfärska, vissa, andra äldre och en väldigt, väldigt gammal.

Absolut äldst i gänget är Fiat Punto som marknadslanserades under 2005. Modellen är alltså nästan 13 år gammal! Men det är första gången som denna tredje generation krocktestas. Första generationen fick två stjärnor av fem möjliga under 1997 års krocktest, andra generationen fick fyra stjärnor år 2000. Tretton år gamla generation tre fick – håll i dig nu – noll stjärnor. Anledningen till det usla betyget är så klart en gammal konstruktion som så klart är vekare än motsvarigheterna hos dagens bilar samt att den saknar all den förarassisterande elektronik som var och varannan bil har i dag.

Fiat Punto Euro NCAP krocktest 2017

För första gången i Euro NCAP:s historia har en bil fått betyget noll stjärnor. Men så handlar det också om en väldigt gammal bil, Fiat Punto av nuvarande generation är nämligen 13 år gammal.

Nyaste bilarna i gänget är BMW 6-serie Gran Turismo, Dacia Duster, Hyundai Kona, Kia Stonic, Kia Stinger och MG ZS (nya crossovern, ej att förväxla med gamla ZS). Samtliga bilar förutom Dacia Duster och MG ZS fick högsta betyget fem stjärnor. Duster fick endast tre stjärnor. Fem stjärnor har aldrig varit Dacias mål, de har för avsikt att bygga en billig suv, inte den säkraste med autobroms och mycket annat som många kräver av en bil i dag.
MG ZS är en kinabyggd bil, främst avsedd för den kinesiska marknaden men numera även för den europeiska (vissa länder).
Kia Stonic fick även den bara tre stjärnor med uppfyllde nivån för fem stjärnor när den är utrustad med diverse säkerhetsutrustning, något som är standard på de Stonic som säljs i Sverige.
Att BMW 6-serie GT skulle få full pott var inte oväntat med tanke på att den baseras på nya 5-serie som även den fick högsta betyget vid Euro NCAP-testet i våras.

Opel Karl Euro NCAP krocktest 2017

Opel Karl var en av flera småbilar i denna krocktestomgång. Bilen med namn efter Opel-grundarens äldsta son fick tre stjärnor.

Äldre bilmodeller som krocktestades i denna omgång är Alfa Romeo Giulietta som uppdaterades i fjol, DS 3 som även den uppdaterades i fjol, Ford C-Max och Grand C-Max som sedan ansiktslyftet 2015 inte har krocktestats förrän nu, Jaguar F-Pace som funnits på marknaden i snart två år, Opel Karl som funnits på marknaden ungefär lika länge som föregående nämnda bil, Toyota Yaris som precis uppdaterats samt Toyota Aygo som kom 2014 och krocktestades redan då.
De enda av dessa ”gamlingar” (synd att kalla F-Pace för gamling, men i detta gäng är den det, dock långt ifrån äldst) som klarade högsta betyget fem stjärnor var Jaguar F-Pace och Toyota Yaris. En bil, nämligen Toyota Aygo, fick fyra stjärnor när den säkerhetsutrustades, annars blev det bara tre stjärnor. Det är en färre än vid krocktestet för tre år sedan, men sedan dess har Euro NCAP:s reglemente förändrats och gjorts tuffare.
Samtliga övriga i ”gammelbilsgänget” fick tre stjärnor. Man hade kanske hoppats på högre betyg hos flertalet av dessa, exempelvis lilla Opel Karl som ändå är en ganska ny modell i förhållande till exempelvis Ford C-Max och Grand C-Max samt Alfa Romeo Giulietta som alla dök upp för snart åtta år sedan.

För att läsa mer om hur respektive bil gjorde ifrån sig i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest, klicka på länkarna i texten.

Visa kommentarer
NUVARANDE Många bilar fick låga betyg i krocktest
NÄSTA Audi vill inte längre sälja Ducati