Svenska bilister är ganska dåliga på att köra med korrekt tryck i däcken. En undersökning visar att var sjunde bilist kör med så lågt däcktryck att det är farligt samt dåligt för miljön.

Som vi skrev i förra veckan genomförs däckrazzior på utvalda platser i Sverige denna vecka. I samband med räden, som är frivillig för bilisterna, har organisationen Däckrazzia, som är ett samarbete mellan polisen, Energimyndigheten, VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut), Däckbranschens informationsråd, NTF och Bilprovningen, skickat ut ett pressmeddelande med smått skrämmande läsning.

Vid fjolårets däckrazzior visade det sig att var sjunde bilist i Sverige kör med minst 30 procent lägre däcktryck än vad som är rekommenderat. Det betyder att många kör omkring med 1,7 kilos tryck, eller lägre, i däck som normalt kanske ska ligga på 2,5 kilo.

Däckrazzia

Foto: Däckrazzia

Hög förbrukning
Lågt däcktryck ökar inte bara den mängd bränsle som bilen förbrukar, lågt däcktryck sänker även däckens livslängd vilket betyder att nya däck måste införskaffas oftare. Däckrazzia skriver dessutom att 30 procent lägre tryck än vad som rekommenderas halverar däckens livslängd.

Dyrt
30 procent för lågt tryck kan medföra att du måste köpa nya däck vartannat år i stället vart fjärde år. Din däckekonomi blir alltså kraftigt lidande. Kör du med ännu lägre tryck kan det behövas däckbyte oftare än så.

Farligt
Men allt handlar inte om ekonomi och miljö, en stor och viktig faktor är säkerheten. Med för lågt däcktryck äventyrar du bilens egenskaper, inte minst vid en undanmanöver eller inbromsning. Därför ska du alltid följa biltillverkarens rekommendationer för däcktryck.

TPMS

Ser du denna symbol i instrumenteringen på din bil, då ska du kontrollera däcktrycket och justera det vid behov. Notera att olika bilar meddelar om däcktryck på olika sätt.

TPMS
Alla nya bilar som säljs i Europa är utrustade med däcktryckskontroll (TPMS, Tire Pressure Monitoring System). Detta enligt en lag som trädde i kraft den 1 november 2014, Sverige har dock valt att göra ett undantag från denna lag eftersom de flesta bilister byter mellan sommar- och vinterhjul två gånger varje år.
Visar din bil att det inte står rätt till med däcktrycket, ignorera inte det! Kontrollera däcktrycket så att du kör säkert, belastar miljön mindre och dränerar din plånbok i lägre takt.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer