Upphovsmannen till de populära gör det själv-handböckerna, John Haynes, har gått bort vid en ålder av 80 år.

Många är vi som någon gång har bläddrat i en Haynes-reparationshandbok, i vissa fall för nöjes skull, i andra fall för att få guidning vid byte av en bakljusinsats på en Saab 99 eller kanske av generatorkol på en Volvo 240. Haynes gör det själv-handböcker, som finns översatta till 15 olika språk, har sedan introduktionen 1966 sålt i över 200 miljoner exemplar.

John Haynes

Foto: haynes.co.uk

John Haynes.

Nu har mannen bakom den geniala idén att i bokform hjälpa människor att ta hand om sina bilar själv gått bort. John Haynes avled i fredags efter en tids sjukdom, 80 år gammal. Redan som liten visade John Haynes ett stort intresse för bilar och vid ung ålder byggde han om en gammal Austin 7 till en lättviktig och mer sportbetonad Austin 7 Special. Intresset för bilen blev stort och han lät trycka upp en liten bok som visade hur man ska göra för att bygga om Austin 7 till Austin 7 Special. På tio dagar sålde han 250 exemplar av boken. 1965 tog han värvning i brittiska flygvapnet RAF och stationerades i hamnstaden Aden i Jemen. På plats bad en RAF-kollega honom om hjälp att renovera en sliten Austin-Healey Sprite, modellen som blev känd under smeknamnet ”frog-eye”. Då noterade John Haynes att bilens manual inte var någon bra källa till information för jobbet. Medan han monterade isär och ihop motorn fotograferade han varje steg och tillsammans med förklarande illustrationer blev det en gör det själv-handbok för Austin-Healey Sprite. Första gör det själv-handboken från Haynes var därmed skapad, den publicerades för allmänheten under 1966 och blev genast en succé. På tre månader sålde första upplagan om 3 000 exemplar slut. John Haynes, som även öppnade ett bilmuseum som i dag har omkring 400 bilar i brittiska Sparkford, efterlämnar fru och två söner.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mannen bakom de populära reparationshandböckerna är död
NÄSTA Inte ens Audi själva ser skillnad på sina modeller