Första intrycket #520

Marcos är tillbaka i bättre form än någonsin. TSO GT2 är en tvåsitig sportcoupé som är rapp, lynnig och osar av karisma.

Basfakta

Motor
8 cyl V-ställd, En överliggande kamaxel per cylinderrad. 2 ventiler per cylinder. Borrning/slag 99/92 mm, cylindervolym 5 666 cm3. Max effekt 475 hk (349 kW) vid 6 500 r/min. Max vridmoment 537 Nm vid 5 500 r/min

Kraftöverföring
Bakhjulsdrift. Sexväxlad manuell Tremec.

Fjädring/hjulställ
Uppgifter saknas.

Styrning
Kuggstång med servo. 2,5 rattvarv mellan fullt utslag.

Bromsar
Ventilerade och borrade skivor fram och bak.

Hjul
Fälg 7,5 (fram) och 8 (bak) tum, däck 215/40ZR17 (fram), 225/40ZR18 (bak).

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 228, längd 402, bredd 168, höjd 115, spårvidd f/b 145/140. Tjänstevikt 1 170.

Fartresurser*
Toppfart 300 km/h, 0–100 km/h cirka 4,2 sekunder.

Bränsleförbrukning
uppgift saknas.

*Enligt tillverkaren


Lynnig och läcker

Märket Marcos är återupplivat tack vare en kanadensisk it-miljonär med ett brinnande bilintresse. Vi kör deras nyaste modell – Marcos TSO GT2.

Marcos har som så många andra små engelska bilmärken konstant balanserat på   ruinens brant. 1998 låste Marcos grundare Jem Marsh portarna till fabriken för sista gången – trodde han i alla fall. När en energisk kanadensare vid namn Tony Stelliga, som också råkar vara it-miljonär, knackade på dörren 2001 och ville köpa det gamla märket.
Tony Stelliga fick några gamla fabrikshallar, där det fanns ett par halvfärdiga dammiga Marcosbilar och allehanda verktyg. Hallarna restaurerades och Stelliga gick på jakt efter duktiga bilbyggare som hade lusten och entusiasmen att bygga upp Marcosmärket på nytt. En av de första han fick tag i var designern Damian McTaggert, som tidigare hade arbetat hos TVR där han designat bland annat Tuscan och Cerbera. Några fler människor tillkom och tillsammans inledde de arbetet med att väcka liv i Marcosmodellerna.

Det gick snabbt upp för Tony Stelliga att produktionsfaciliteterna hos Marcos inte riktigt var moderna och därför hyrde företaget in sig hos Prodrive 2004. Där startades utvecklingen av en helt ny sportvagn – Marcos TSO.
Tony Stelliga ville skapa en bil med tydliga Marcosgener både utseendemässigt och tekniskt, men samtidigt komma bort från kitcar-imagen som märket var präglat av.
För första gången i märkets 47-åriga historia utvecklades och designades en ny modell med hjälp av datorer. Det gav möjlighet att förstärka den ursprungliga stålchassiramen med upp till 52 procent, och med bara åtta extra kilo som kostnad.
Resultatet blev Marcos TSO R/T Roadster, som presenterades för allmänheten för första gången på motormässan i Birmingham. Till skillnad mot tidigare Marcos-modeller, som varit vulgära och överdrivet muskelsvullna, var TSO R/T stilren och med en klassisk design. Även under glasfiberkarossen hade det skett ett och annat. Tidigare Marcosbilar hade en Rover V8:a under huven, men eftersom den slutat att tillverkas var Marcos-teamet tvingade att hitta en annan levereantör. Motorn skulle vara stark, pålitlig och lätt att serva, så valet föll på General Motors och deras 5,7 liter stora V8:a från den förra Corvettegenerationen. Corvettemotorn är inte bara bättre rent tekniskt, den är även betydligt lägre än den gamla Roveråttan, något som gjorde det möjligt att tillverka en plattare motorhuv och skapa en mer elegant design.

När arbetet med Roadstern var färdigt och bilen var körklar var det dags för teamet att kasta sig på coupémodellen. Den fick namnet GT2 och första bilen rullade ut från fabriken i juni 2005. Och det är den som vi har fått möjlighet att tränga oss ner bakom ratten på.
Marcos TSO GT2 är en imponerande syn och påminner på många sätt om den gamla Ferrari 250 GT från 1950-talet. Utseendemässigt har designteamet kombinerat moderna och enkla linjer med en klassisk stil – allt för att skapa en bil som får människor att spärra upp ögonen.
Och det gör också ljudet från den 5,7 liter stora V8-motorn också vill jag lova. Den bullrar på typiskt amerikanskt vis. Med sin glasfiberkaross och chassiramen i stål väger TSO GT2 inte mer än 1 200 kilo, vilket är barnmat för de 475 vilda hästarna under huven.
Vi tar oss försiktigt ut från Prodrive-området och ger oss ut på de små och osedvanligt ojämna engelska landsvägarna. Marcos TSO är överraskande lätt att umgås med, har en lätt koppling, en trevlig gaspedal och rejält med vridmoment i registret. Bilen glider lugnt över den ojämna vägen och bottenplattan håller karossen i ett stramt grepp.
Jag greppar hårdare runt den lilla läderratten och låter växelspaken i aluminium, som styr den sexstegade manuella Tremecväxellådan, glida från fyran till trean och känner hur de 475 hästarna får liv. Bakänden niger kort, bakhjulen suger tag i asfalten och bilen skjuter fram som en cyklist på rymmen från dopingkontrollanterna.

TSO GT2 kommer upp till 100 km/h på lite över fyra sekunder, och toppfarten är satt till 300 km/h. De hastigheterna kommer jag inte upp i på de här vägarna, men motorn får visa sig på den styva linan upp till trean, och det är tillräckligt för att känna av fartpotentialen. Marcos glimmrar till med en mycket bra balans tack vare viktfördelningen med V8:an bakom framaxeln. Det enda minuset   är att den annars så direkta styrningen inte ger så mycket feedback från vägbanan enligt min smak.
TSO GT2 är inte lika obehaglig att ratta som tidigare Marcosmodeller, men trots att den på många punkter är en bra och karismatisk sportvagn kommer den ändå bara att tilltala en smal publik.
Du vet de som tycker att en Porsche är lite för vanlig…

Visa kommentarer