13 år efter första konceptbilen står den nu färdig, redo för att köras. Mikael Stjerna har begett till sig Sardinien för att köra Maserati Levante. Kan den italienska suven rå på tyskarna?

Hej Mikael, en suv från Maserati – det måste väl få folk att vrida nackarna av sig och ögonen ploppa ur ögonhålorna?
– Det skulle man kunna tro, men här i Porto Cervo på Sardinien reagerar folket inte ens på Rolls-Royce för miljontals kronor. Hemma i Sverige kommer det att vara annorlunda, för Maserati Levante är riktigt snygg samtidigt som den inte blir en dussinbil som exempelvis Porsche Cayenne.

Lika bra att köra som att titta på?
– Sitter nu i Levante med bensin-V6 med 430 hästkrafter och 580 newtonmeter under huven. Den är väldigt pigg, en av de mest sportiga suvar jag kört. Förutom att ha ett bra klipp har den också ett motorljud som passar maskinen utmärkt, åtminstone i det sportiga körprogrammet.

Mikael Stjerna bakom ratten på Maserati Levante

När Maserati släpper en suv gör man den till en av de sportigaste på marknaden.

– Det finns en med 350 hästar också, men den kommer inte till Sverige. Levante med 430 bensinhästar täcker upp för den och den gör det bra, den är utomordentlig att använda till ordinär vardagskörning.

Vad kostar kalaset?
– Bensinaren kostar från 930 000 kronor, det vill säga 80 papp mer än motsvarande Cayenne som är S-versionen med 420 hästkrafter. Men då får du alltså tio extra hästkrafter och en bil som inte syns i varje kvarter. En diesel med 275 hästkrafter kommer också till vårt land och den är betydligt billigare med en prislapp på 765 000 kronor. Levante har redan börjat levereras till kunder ute i Europa och Sverige står på tur inom kort.

Nu vill vi så klart veta mer om Maseratis suv Levante, det får vi i Teknikens Värld nummer 19/2016 där Mikael berättar allt om bilen. Det ser vi fram emot!

Visa kommentarer