Det går allt mer prestige i att vara snabbast runt Nürburgrings nordslinga. Ordväxlingen mellan Porsche och Nissan är i hög grad ett bevis på det. De står sig dock slätt i jämförelse med Maserati MC12 – Nürburgrings nye härskare.

Nu har Ringen fått en ny härskare. Maserati MC12 är med sin tid på 7:24.29 den standardbil som har tagit sig ett varv runt Nürburgrings nordslinga på kortast tid. Den prestigefyllda varvtiden sattes enligt uppgift i augusti av ALMS-föraren Marc Basseng. Vid rekordtillfället kördes även Koenigsegg CCX, Porsche Carrera GT, Pagani Zonda F Clubsport och Ferrari Enzo. Samtliga bilar ägs av en och samma bilentusiast som uppges ha sitt säte i närheten av Nürburgring. Tidtagningen utfördes i tidningen Evo Magazines regi med syftet att en gång för alla fastställa vilken supersportbil som är nr 1.

Tyvärr måste vi meddela att den svenska stoltheten Koenigsegg CCX tog jumboplatsen med sin tid 7:33.6. Enligt Marc Basseng var CCX exceptionell på rakorna, men mindre bra i kurvorna. Genast tänker vi då på den numera klassiska Top Gear-episoden då The Stig inte kunde tygla de svenska hästkrafterna och parkerade Koenigseggen i en däckvall.

Näst på tur stod Porsche Carrera GT. Marc Basseng lyckades tangera Walter Röhrls tid på 7:28 från 2004. Därefter var det dags för Maserati MC12:s syskon Ferrari Enzo. Enzon fick vissa mekaniska problem men lyckades ändå mäkta med en respektabel tid 7:25.21. Pagani Zonda F Clubsport var näst bäst i gänget med 7:24.65, inte långt efter Maseratin.

Att vara den tillverkare som har den snabbaste tiden runt har blivit mer och mer prestigefyllt den senaste tiden. I skrivande stund pågår en bitter ordväxling mellan Porsche och Nissan där Porsche anklagar Nissan för att ha fuskat när GT-R klockades för sin bästa tid. Maseratis nya rekordtid blir sannolikt inte heller helt oomstridd. Dodge Viper SRT-10 ACR har nämligen klockats för 7:22.1. Viperns tid kan dock inte riktigt räknas eftersom bilen var utrustad med racingstolar och en del andra inställningar. MC12 var däremot helt standardutrustad, hur mycket ”standard” en Maserati MC12 är kan visserligen diskuteras.

Snabbaste tiderna för ”standardbilar” runt Nürburgring
Tid Bil Förare
7:22.1 2009 Dodge Viper SRT-10 ACR Tom Coronel
7:24.3 Maserati MC12 Marc Basseng
7:24.7 Pagani Zonda F Clubsport Marc Basseng
7:25.3 Ferrari Enzo Marc Basseng
7:26.4 Corvette C6 ZR1 Jim Mero
7:27.82 Pagani Zonda F Clubsport Marc Basseng
7:28 Porsche Carrera GT Walter Röhrl
7:29 Nissan GT-R Toshio Suzuki
7:32.02 Porsche 911 GT2 Walter Röhrl
7:33.6 Koenigsegg CXX Marc Basseng
7:34 Koenigsegg CCR Horst von Saurma
7:34 Porsche 911 GT2
7:35 Ruf Rt 12
7:38 Porsche 911 Turbo
7:39 Ferrari 430 Scuderia
7:40 Bugatti Veyron 16.4
7:40 Mercedes-Benz SLR McLaren Klaus Ludwig
7:40 Lamborghini Murcielago LP640 Giorgio Sanna
7:40.6 Ford GT Markus Draper
7:42 Porsche 911 GT3 Walter Röhrl
7:42.99 Corvette C6 Z06 Jan Magnussen
7:43 Porsche 911 GT3 RS
7:44 Pagani Zonda S Horst von Saurma
7:46 Porsche 911 GT2 Horst von Saurma
7:47 Porsche 911 GT3 RS Horst von Saurma
7:47 Ferrari 599 GTB Fiorano Horst von Saurma
7:47 Lamborghini Murciélago LP640 E-gear Horst von Saurma
7:49 Corvette C6 Z06 Horst von Saurma
7:50 BMW M3 CSL Horst von Saurma
7:50 BMW X5 E53 LM Hans-Joachim Stuck
7:50 2009 Porsche 911 Carrera S Horst von Saurma
7:54 Mercedes CLK DTM AMG
7:54 Nissan GT-R
7:55 Caterham R500 Superlight Robert Nearn
7:55 Ferrari F430 F1 Horst von Saurma
7:56 Corvette C5 Z06 Dave Hill
7:56 Honda NSX-R (NA2) Motoharu Kurosawa
7:56 Porsche 911 Turbo Horst von Saurma
7:56 Ferrari 360 Challenge Stradale f1 Horst von Saurma
7:59 Corvette C6 Z51 Dave Hill
7:59 Cadillac CTS-V John Heinricy
7:59 Porsche 911 Carrera S Walter Röhrl
7:59 Nissan Skyline GT-R R33 V-Spec Dirk Schoysmans
7:59 Dodge Viper SRT-10
8:01 Nissan Skyline GT-R R33 Motoharu Kurosawa
8:02 Mercedes CLK 63 AMG – Black Series
8:03 Aston Martin V8 Vantage Horst von Saurma
8:03 Porsche 911 GT3 Horst von Saurma
8:03 Honda NSX-R (NA1) Motoharu Kurosawa
8:04 Audi R8
8:05 BMW M3 E92 Horst von Saurma
8:06 Subaru WRX STi Spec-C Motoharu Kurosawa
8:07 BMW Z8 E52
8:09 Audi RS4
8:09 BMW M6 E63 Horst von Saurma
8:09 Honda NSX-R
8:10 Chrysler Viper GTS Horst von Saurma
8:10.08 Porsche Cayman S Walter Röhrl
8:13 BMW M5 E60 Horst von Saurma
8:13 Ferrari 355 GTB
8:16.90 Renault MéganeRS R26.R Vincent Bayle
8:22 Cobalt SS
8:22 Nissan Skyline GT-R R32 Motoharu Kurosawa
8:22 BMW M3 E46 Horst von Saurma
8:22 BMW M Coupe E36/8 Horst von Saurma
8:24 Audi S5
8:24 2004 Subaru Impreza
8:25 Lotus Exige S Horst von Saurma
8:25 Jaguar XKR Horst von Saurma
8:25 Porsche Cayman S Horst von Saurma
8:24 Mitsubishi Charisma GT Evo VI Horst von Saurma
8:25 Mitsubishi Charisma GT Evo VII Horst von Saurma
8:26 BMW 335i E92 Coupe Horst von Saurma
8:26 Nissan 350Z Horst von Saurma
8:28 Porsche 911 Carrera (993) Horst von Saurma
8:32 Porsche Boxster S Horst von Saurma
8:38 Honda NSX
8:39 Honda S2000 Horst von Saurma
8:39 Mazda 3 MPS Mark Ticehurst
8:40 Corvette C5
8:42 Lotus Exige Mk1 Horst von Saurma
8:47 Honda Civic Type-R Horst von Saurma
8:49 Volkswagen Golf R32
8:51 Ford Focus ST
8:53 Volkswagen Golf GTI DSG MK5
8:54 Vauxhall Corsa VXR
9:05 Ford Focus RS
9:12 Jaguar S-Type Diesel Sabine Schmitz
10:08 Ford Transit Sabine Schmitz

Läs mer om Ringfajten


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer