Först Alfa Romeo och nu är Maserati aktuell för en comeback i Formel 1.  Lösningen är dock mer logisk än vad man kan tro.

Knappt har vi kunnat smälta att Alfa Romeo gör comeback som märke i Formel 1 förrän vi nås av nyheten att Maserati är på väg att göra detsamma.

Enligt Auto Express förbereder Sergio Marchionne, vd för FCA-koncernen dit Maserati tillhör, att återföra märket till motorsportens finrum efter att ha varit borta från scenen i över 60 år.

Vi kör Maseratis F1:a

Maserati 250F här i händerna på vår Linus Pröjtz i Teknikens Värld nummer 12/2008.

Nu är det inte så otroligt som det låter. Precis som i fallet Alfa Romeo är länken Ferrari, stallet som varit med i serien sedan starten 1950. Sauber kör med Ferrari-motorer och kommer så göra i fortsättningen även om de är omdöpta till Alfa Romeo. I Maseratis fall handlar det om att döpa om det befintliga Haas-stallet, som även de förlitar sig på Ferrari-teknik.

Affären ska kosta Maserati 20 miljoner euro (cirka 198 miljoner kronor) och med det hamnar den klassiska treudden på det amerikanska stallets motorer och bilar.

Om affären går i land kommer Italien att representeras av fyra stall: Alfa Romeo, Ferrari, Maserati och Toro Rosso.

1954 och 1957 blev Juan Manuel Fangio världsmästare i Maseratis modell 250F, Joakim Bonniers bästa placering i bilen blev en sjundeplats under Argentinas Grand Prix 1957.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer