Mätarskruvad Ford Focus hos Söderbergs Bil

Hur många gånger kan Söderbergs Bil i Örebro sälja en Ford Focus med skruvad mätare – utan att tala om vad den verkligen har gått?

Det började med att en bekymrad Rolf Johansson hörde av sig till Teknikens Värld. Han hade köpt en Ford Focus cabriolet från 2007 för 86 000 kronor av Söderbergs Bil i Örebro. ”Fullstämplad servicebok” och 8 200 mil hade det stått i annonsen.
Bilen gick bra men servicehäftet gav inte så mycket information om vad som verkligen var gjort vid de olika servicetillfällena.
– Jag mailade därför till Ford-verkstaden utanför München som hade stämplat häftet. Jag angav bilens chassinummer och frågade vad de hade gjort. De svarade att de tyvärr inte kunde hitta bilens historik, och bad mig kopiera servicehäftet så att de fick se sina stämplar, berättade Rolf Johansson.
Detta gjordes och när den tyska verkstaden sedan återkom med besked fick Rolf Johansson en chock: ”Diese Stempel sind nich von uns. Das Fahrzeug ist uns nicht bekannt.”
På svenska: ”Det är inte vi som har stämplat. Vi känner inte till bilen.”
I klartext betyder att serviceboken är fejkad. Rolf Johansson krävde därför att köpet skulle gå åter. Något Söderbergs bil inte ville höra talas om.
– De sade att jag kunde få 66 000 kronor för bilen vilket jag vägrade gå med på. I stället erbjöd de att stå för en service på en märkesverkstad som en kompensation för att serviceboken var förfalskad, berättade Rolf Johansson.

Servicen utfördes men Rolf Johansson kunde efteråt inte låta bli att undra om det verkligen var riktigt att bilfirman kunde vägra gå med på hävning av köpet, en undran som ledde till ett telefonsamtal till Teknikens Värld.
Teknikens Värld kontaktade i sin tur Transportstyrelsen och begärde att få ut kopior av de handlingar som lämnats in vid registreringen av bilen.
Av dessa köpehandlingar framgick att bilen hade köpts av Söderbergs bil av firman Ballout Auto-Export i Lippstadt och att den enda registrerade ägaren i Tyskland hade ägt bilen i sex år, från 2007 till sommaren 2013.
Eftersom bilägaren hade varit bosatt i mellersta Tyskland framstår de förfalskade stämplarna från München som osannolika.
Eftersom Rolf Johansson nu hade namn och adress till den förre ägaren i Tyskland skrev han ett brev till honom och frågade efter miltal och servicehistoria. Svaret kom snabbt. ”Det stämmer att jag har ägt bilen. Faktum är att jag har kört bilen sedan den var ny till omkring 173 000 kilometer. Jag har regelbundet servat bilen varje 20 000-30 000 kilometer, vilket för övrigt inte är billigt i Tyskland. Jag kan tillägga att merparten av körsträckan har varit på autobahn.”
Beskedet fick Rolf att återigen vända sig till bilfirman och än en kräva hävning av köpet. Han fick omgående ett skriftligt svar på sin e-mail. Ordagrant löd svaret som följer:
”Nu får du fan ge dig. Så bilen ska ha gått 18000 mil??? De va fan de värsta jag hört!!!”
Någon hävning av köpet var absolut inte aktuellt.

När Teknikens Värld ringer upp Söderbergs bil kommer de dock på andra tankar och går med på hävning av köpet eftersom mätaren är backad från drygt 17 000 mil till 8 200 mil. Några dagar senare får de bilen i retur och betalar tillbaka 85 000 kronor till Rolf Johansson.
Historien skulle väl ha slutat där om det inte vore för att samma bil dagen efter läggs ut på Blocket och Byt Bil, med 8 500 mil som angiven körsträcka!
Vi ringer upp för att höra hur mycket Söderberg Bil berättar för en okunnig kund, som inte vet att de precis har tagit tillbaka bilen för att den har gått 18 000 mil. Allan Kaki på Söderbergs bil svarar.
Så här lät samtalet:

Teknikens Värld: Hej, jag heter Jonas och jag har sett att du har en Ford Focus cab till salu. Jag är lite intresserad av att överraska min fru med en sådan. Den ser ju fin ut på bilden.
Söderbergs bil: Ja, den är jättefin, det är inga konstigheter.
Teknikens Värld: Har den servicebok?
Söderbergs bil: Det är servicebok på den.
Teknikens Värld: Är den svensksåld eller importerad?
Söderbergs bil: Den är importerad, från Tyskland. Alla dieslarna är importerade.
Teknikens Värld: Vad tror du om miltalet, 8 500?
Söderbergs bil: Det kan jag aldrig garantera, vi kan inte garantera miltalet.
Teknikens Värld: Men vad tror du själv?
Söderbergs bil: Ja, det vet jag inte.

Bilen som har skruvats 9 000 mil och som har förfalskad servicebok beskrivs alltså med orden ”den är jättefin, det är inga konstigheter”.
Men när jag ringer upp igen och direkt presenterar mig som reporter på Teknikens Värld får jag andra besked.
– Focusen är såld. Den har en bekant till oss köpt. Vi har den inte längre, säger Stefan Fritze, ägaren till Söderbergs Bil.
– Men ni har ju den på annons?
– Jaså, då har vi bara inte hunnit ta bort annonsen. Bilen är såld.
– Men min kollega ringde för en stund sedan och pratade med din kollega och då var den kvar.
– Då visste han inte om att den var såld. Vi sålde den förra veckan, svarar Stefan Fritze.
En stund senare var annonsen borttagen.

Söderbergs Bil AB i Örebro har i skrivande stund 13 bilar i lagret. Teknikens Värld förmodar att det är svårt för personalen att hålla reda på alla bilköp som hävs och alla bilar som säljs och sedan kommer tillbaka in i lagret.

 

Hör av dig till oss!

Har du som bilägare eller är på väg att köpa bil stött på problem med bilhandlare eller bilverkstäder, tveka inte att höra av dig till Teknikens Värld på konsument@teknikensvarld.se.

 

Visa kommentarer