Med en svensk mästare bakom ratten vill Audi visa att även deras elektroniska fyrhjulsdrift är att räkna med.

Audi har alltid gillat att visa upp quattro-fyrhjulsdriftens förträfflighet genom att köra bilar uppför skid- och backhoppningsbackar. Det hela började 1986 när det visade sig att Audi 100 quattro klarade att köra uppför en glaciär i Alperna. Lutningen var 39 grader. Det mynnade ut i en reklamfilm där vi fick se bilen köra uppför backhoppningstornet i finska Kaipola vars lutning är (var) 37,5 grader. Hur det såg ut då ser du i filmen nedan som även visar oss hur det fungerade bakom kulisserna.

33 år senare är en del av Audis fokus på elbilar. I fjol lanserade de e-tron quattro, en eldriven suv som är just fyrhjulsdriven tack vare en elmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen. För att visa att även ett elektriskt quattro-system står sig väl skickades Audi e-tron med Mattias Ekström bakom ratten till störtloppsbacken i Kitzbühel.

Kitzbühels störtloppsbacke bjuder på brantaste partiet på ett motlut på 85 procent, det vill säga 40,4 grader. Värre än i backhoppartornet i Kaipola 1986.
För att klara körningen uppför störtloppsbacken var Audi dock tvungna att modifiera bilen. Två elmotorer blev tre då en extra tillkom till bakaxelns drivning. Bilens totala effekt ökade därmed från 300 kW (408 hk) till 370 kW (503 hk). Ingen standard-e-tron, med andra ord. Vridmomentet vid hjulen (ej jämföras med motorns vridmoment) uppgår till 8 920 newtonmeter.
Audi fick också anpassa bilens mjukvara för att få optimal kraftfördelning mellan de fyra 19-tumshjulen som var utrustade med däck med specialutvecklade dubb.

För säkerhetens skull utrustades bilen med störtbur och racingstol med sexpunktsbälte samt en kraftig lina som, om något skulle ha gått fel, hade hindrat Mattias Ekström och bilen att rasa nedför backen.

– Att klara 85 procents lutning låter först omöjligt. Jag är imponerad över hur bilen hanterade den tuffa terrängen, säger Mattias Ekström, rallycrossvärldsmästare och tvåfaldig DTM-mästare, som räknar körningen till en av hans mer exceptionella upplevelser.

PROVKÖRNING: Audi e-tron 55 quattro

Visa kommentarer