Alla bilmodeller kan behöva en uppfräschning ibland, till och med de allra snofsigaste. Efter åtta år i produktion har det blivit dags för Maybachs modeller att lyftas lite här och där. Är det här det sista som händer Maybach-märket?

Tidigare i våras läckte bilder på en ansiktslyft Maybach-front ut på nätet. Nu har det blivit dags för den internationella bilsalongen i Peking att slå upp sina dörrar och då passar tyska Daimler på att dra täcket av de ansiktslyfta Maybach-modellerna. Nyheterna kan vara svåra att se men med lite ansträngning hittas förändringar utspridda över hela bilen.

Den tydligaste förändringen har skett i fronten där grillen är mer markerad och har fått fler lodräta ribbor. Längst ned på fronten hittas en ny spoiler med nya LED-ljus i stället för de gamla runda dimljusen. Motorhuven har fått en lätt förändrad skärning och baktill har lampglasen fått en ny layout. Sist men inte minst har lyxlimpan fått nya sidobackspeglar som alstrar mindre vindbrus. Förändringarna gör bilarna 11 millimeter längre och 17 millimeter bredare.

De ultralyxiga elmanövrerade baksätesfåtöljerna som tidigare bara funnits till de långa versionerna finns nu att få även till Maybach 57 och 57 S. Utförandet på inredningen ska enligt uppgift hålla ännu högre klass än tidigare och som tillval finns nu läderklädsel med infällda Swarovski-kristaller. För första gången kan man också få en 19 tum stor TV-skärm mellan framstolarna stolarna. Skärmen är nästan så stor så att den fungerar som avdelare av kupén. Självklart kan man även få trådlöst nätverk i hela bilen.

Motorerna har inte heller lämnats orörda. Maybach 57 S och 62 S har fått 18 nya hästkrafter, 630 totalt, samtidigt som förbrukningen har sänkts från 1,64 till 1,58 liter per mil. Koldioxidutsläppen minskar från horribla 390 till lite mindre horribla 368 g/km. Maybach 57 och 62 har samma effekt som tidigare men går lite snålare.

Läs mer


    Digital prenumeration
    Allt du vill veta om alla bilar
    – gratis första månaden
    Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

    Flest och mest omfattande tester av nya bilar

    Alla nummer av e-tidningen

    Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

    Avsluta prenumeration online när du vill

    Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

    Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
    Visa kommentarer