På Parissalongen bekräftar Mazda att rotationskolvmotorn, även kallad wankelmotor, kommer tillbaka inom kort. Men det inte riktigt som du tror, utan det blir ”wankel med en liten knorr”.

Wankelmotorn förpassades till historieböckerna i och med att Mazda RX-8 lades ned i mitten av 2012. Mer än sex år har passerat sedan dess och ryktena om wankelmotorns återkomst har varit många. Men först nu, på årets bilsalong i Paris, bekräftar Mazda för första gången mer specifikt att motortypen, som även kallas för rotationskolvmotor, är på väg tillbaka.

Mazda ligger bakom många andra biltillverkare när det kommer till elektrifiering. De har under åren haft fullt fokus på att göra förbränningsmotorerna så effektiva som möjligt, och inom kort lanseras deras senaste motorgeneration – Skyactiv-X – som ska ta energieffektiviteten till helt nya nivåer.
Men nu inser Mazda att även de måste ta elektriciteten till sig och i Paris berättar de att har två elbilar på gång, dels en ren batteribil och dels en batteribil med en räckviddsförlängande förbränningsmotor. Det är i sistnämnda fall som wankelmotorn kommer in i bilden.

Wankelmotorn ska alltså se till att när batterierna är tömda på energi så kan bilen fortsätta att rulla en viss sträcka. För att sänka miljöbelastningen från wankelmotorn är tanken att den ska kunna köra på motorgas, det vill säga gasol för fordon, eller LPG som det heter utomlands.

Mazdas mål och plan är att 95 procent av alla bilar de säljer 2030 ska vara hybrider av något slag, alltså där förbränningsmotor kombineras med någon form av elektrifiering. Resterande fem procent ska vara rena elbilar.

LÄS MER: Mazdas Skyactiv-bensinmotorer ska bli lika rena som elbilar

Visa kommentarer
NUVARANDE Mazda bekräftar comeback för wankelmotorn
NÄSTA Audi SQ2 presenterad i Paris