Mazda CX-5 en succé av sällan skådat slag

Mazda fick för sig att göra en lillebror till CX-7. Förra året presenterades CX-5 och frågan är om Mazda ens i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig vilken monumental försäljningssuccé den skulle bli redan första månaden.

Mazda hade räknat med att sälja 1 000 CX-5 i månaden på den japanska marknaden. Under första försäljningsmånaden, från 16 februari och en månad framåt, sålde CX-5 i hela… håll i dig… 8 000 exemplar. 700 procent över förväntningarna.

8 000 Japan-sålda Mazda CX-5 med bensinmotorer under huvarna tänker du. Men du kan inte ha mer fel. Trots att det i Japan nästan uteslutande sålts bensinmotorer till dags datum kan Mazda med sin CX-5 stoltsera med att 73 procent är försedda med dieselmotorer.
En av anledningarna till japanernas helomvändning beror förmodligen till stor del på Mazdas senaste Skyactiv-teknik. Deras nya dieselmotor på 2,2 liter har lägre kompression än någon annan dieselmotor i världen och är samtidigt mer bränsleeffektiv och mer varvvillig än äldre generationer dieselmotorer. Dessutom bjuder Mazda-dieseln på låg ljudnivå och gott om vrid.
Vi på Teknikens Värld är väldigt nyfikna på vad det är japanerna har gått man ur huse för att köpa. Så håll utkik här på teknikensvarld.se och i kommande nummer av tidningen för att se ett test där vi djupdyker i Mazda CX-5 och nya dieselmotorn.

När CX-5 nu i dagarna börjar levereras till Mazda-handlarna runt om i Sverige är det endast med bensinmotor under huven. Först i maj får vi svenskar ta del av dieselmotorn som klarar de hårdare Euro 6-avgaskraven (börjar gälla 1 september 2014) och som med 119 gram koldioxid per kilometer kvalar in under miljöbilsgränsen (framhjulsdrivna versionen).

I USA blev Mazda CX-5 dessutom alldeles nyligen utsedd till ”Top Safety Pick” av IIHS efter att ha lyckats väldigt bra i de senaste krocktesterna som kan jämföras med Europas Euro NCAP.

Visa kommentarer