När Mazda nyligen presenterade första elbilen förvånades många över det lilla batteriet på 35,5 kWh som ger kort räckvidd på 20 mil. Mazda menar att det storleken på batteriet är helt enligt den plan som inte innefattar någon större form av energilagringspaket.

I höstas visade Mazda upp helelektriska modellen MX-30 som vi för bara några veckor sedan var iväg och provkörde (med annan kaross). Många jublade över att Mazda gett sig in i elektrifieringssvängen men förvånades också över att elbilens batteri har låg lagringskapacitet på 35,5 kWh som enligt WLTP-körcykeln tillåter 20 mils körning. Mazda har dock en förklaring till varför de har valt ett så litet batteri i den elbil som börjar levereras om knappt ett år.

Christian Schultze, chef för Mazdas FoU-avdelning i Europa, menar att ett större batteri hade gett dem, med deras ögon sett, en för tung bil. Med 35,5 kWh-batteriet ligger vikten nu på runt 1,7 ton. För Automotive Europe berättar han att siktet med modellen är inställt på stads- och förortsmänniskor som i snitt kör mellan fyra och sju mil per dag. En laddning ska därmed räcka några dagar.
Han avslöjar också att det inte finns planer för ett större batteri i MX-30.

PROVKÖRNING: Mazdas elbil MX-30

Mazda MX-30

Vid vår provkörning förklarade Joachim Kunz, Mazdas produktutvecklingchef, för oss följande:

– Vi anser att vi är i nivå med konkurrenterna. Vi kallar det rightsizing, vi tror att större batterikapacitet används sällan. Med större batteri blir bilen tyngre, sämre att köra och inte minst dyrare. Vi tror att den här räckvidden är väl anpassad för vår målgrupp och för de som vill ha längre räckvidd kommer det framöver att finnas en räckviddsförlängare. Vi tycker att det här är smartare än att erbjuda ett dubbelt så stort och dyrt batteri som sällan används till fullo. Vi tror inte att en två ton tung elbil med jättestora batterier är rätt väg att gå.

MX-30 kommer alltså framöver i ett utförande med längre räckvidd, men då med en bensindriven wankelmotor som räckviddsförlängare. 2021 har tidigare nämnts som det år då den den räckviddsförlängande drivlinan introduceras.

MX-30:s konkurrenter har större batterier med längre räckvidder. Exempelvis den något mindre Peugeot e-2008 har 50 kWh-batteri med 31 mils räckvidd, Hyundai Kona har två batterivarianter; 39 kWh med 29 mils räckvidd samt 64 kWh med 45 mils räckvidd, och den betydligt dyrare Volvo XC40 Recharge har (i det enda utförande som finns i dagsläget) har ett 78 kWh-batteri med över 40 mils räckvidd (Volvo har ännu inte klämt fram en mer exakt siffra än så, men systermodellen Polestar 2 har med samma drivlina 50 mils räckvidd).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer