Till Frankfurt har Mazda tagit med sig alla nuvarande modeller, samt en helt ny konceptbil vid namn Koeru som sägs ge oss en förhandstitt på nästa steg i formspråket Kodo.

Mazda 2, 3, 6, CX-3, CX-5 och MX-5. Alla står de i Mazdas monter på bilsalongen i Frankfurt som öppnar i dag. Ingen av nämnda modeller är intressantast, det är i stället konceptbilen Koeru som enligt japanerna tar märkets nuvarande Kodo-designspråk ytterligare ett steg framåt och hur en framtida ny crossover kan komma att se ut.

Koeru, som på japanska betyder något i stil med ”överträffa” eller ”gå utanför gängse ramar”, är med sina 460 centimeter på längden bara snäppet längre än CX-5 som är 455,5 centimeter lång. Om det är en ny CX-7 vi ser i Koeru är det inte storleken vi ska lägga tonvikt vid. Gamla CX-7 var som bekant 468 centimeter lång och en ny generation skulle sannolikt behöva vara större för att inte ligga för tätt inpå CX-5.
På bredden är Koeru 190 centimeter och på höjden 150 centimeter. Med andra ord en hel del bredare än CX-5 (sex centimeters skillnad) men också betydligt lägre, 17 centimeter skiljer dem åt. Hjulbasen mäter 270 centimeter, samma som hos CX-5, vilket får oss att tro att mycket i komponentväg gemensamt mellan de båda modellerna.

Mazda Koeru Concept 2015

Mazda ger oss inte exakt information om drivlinan, inte mer än att den är av allra senaste Skyactiv-snitt.
Däremot berättar de om ett mycket avancerat fjädringssystem och en kaross med mycket hög vridstyvhet, något som ska ge konceptbilen utmärkta köregenskaper och hög (krock)säkerhet.
Komforten ska även den vara väldigt hög, mycket tack vare en ny NVH-teknik (NVH står för ”Noise, vibration and harshness”, det vill säga buller och vibrationer) som sägs minska oönskade ljud och ger en låg ljudbild i kupén.
Senaste generationen MZD Connect, Mazdas infotainmentsystem med smart mobiltelefonssammankoppling, finns i Koeru, likaså Mazdas senaste aktiva och passiva säkerhetssystem som finns under samlingsnamnet i-Activsense.

Visa kommentarer