Så har då McLaren presenterat det senaste i sin så kallade Sport Series-klass, som dessutom är det längsta, starkaste och snabbaste i densamma. Här är McLaren 600LT.

McLaren fortsätter att pumpa ur sig nya modeller och modellversioner. Sprillans nya 600LT, som har premiär i dag, är sett till modellnamnet en ny modell men är egentligen mer av en ny modellversion i och med att den är baserad på nästinstegaren 570S som nu har några år på nacken.

600LT är som namnet antyder en Longtail-version, det vill säga en förlängd version, i det här fallet 75 millimeter längre än 570S (som även finns som 570S Spider) tack vare nya karossdetaljer i kolfiber, exempelvis ny frontsplitter, förlängd diffusor och fast vinge. Det är för övrigt McLarens fjärde Longtail-bil genom tiderna. Första Longtail-kärran var McLaren F1 GTR Longtail som körde på tävlingsbanorna under 1990-talet.

LÄS MER: Vi kör McLaren 570S

Mer kolfiber och andra lättviktsdetaljer, bland annat kolfiberstolar som i McLaren P1, har sänkt vikten hos 600LT till 96 kilo under den som 570S besitter. 1 247 kilo anger McLaren som torrvikt. Flertalet av detaljerna är också till för att göra luftströmningarna runt bilen i högre farter så optimala som möjligt. Bland annat har marktrycket ökat rejält.

Motorn är McLarens väl använda 3,8-liters V8 som i det här fallet ger 600 hästkrafter (därav 600 i modellbeteckningen) och 620 newtonmeter. Det är 30 hästkrafter och 20 newtonmeter mer än i 570S.

Hur snabb 600LT är vet vi inte. Det enda vi vet är att den är snabb. 570S, som alltså väger mer och har lägre effekt, gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder. Räkna med att ett par tiondelar kan kapas på den tiden.

LÄS MER: Vi kör McLaren 570S Spider

Knappt 2,2 miljoner kronor kostar McLaren 600LT i Storbritannien. Det är några hundratusen mer än vad en 570S kostar. I priset ingår även en bandag för McLaren-förare.

Produktionen sätter igång i oktober 2018 och ska pågå i ungefär tolv månader, därefter är det slut. Det blir alltså en begränsad upplaga, men McLaren verkar inte ha bestämt sig för en exakt siffra (ännu).

LÄS MER: Vi kör McLaren 720S

Visa kommentarer