McLaren 650S Spider dyker upp i Genève

McLaren 650S, vidareutvecklingen av 12C, var väntad på bilsalongen i Genève, nu visar McLaren upp taklösa 650S Spider.

Utseendemässigt är 650S Spider liksom sitt syskon en slags korsning mellan 12C och P1 då fronten är starkt inspirerad av hyperbilen P1 medan bakdelen behåller de flesta formerna från den tidigare 12C. Mekaniskt är 650S Spider och 650S i princip samma bil, de båda har samma mittmonterade 3,8-liters V8 som har skrämts upp till 650 hästkrafter och 678 newtonmeter. Likaså den sjuväxlade dubbelkopplingslådan som kraften skickas genom till bakhjulen.

Tack vare MonoCell-chassit i kolfiber har inga extra förstärkningar behövts göras och trots det tvådelade fällbara taket har 650S Spider bara gått upp 40 kilo jämfört med coupemodellen och hamnar då på en totalvikt om 1 370 kilo. Från noll till 100 km/h tar det endast 3,0 sekunder vilket är 0,2 sekunder långsammare än vanliga 650S, toppfarten är 329 km/h. Snittförbrukningen uppges vara densamma för båda modellerna, alltså 1,17 liter per mil med koldioxidutsläpp på 275 gram per kilometer.

650S Spider rullar på Pirelli P Zero Corsa däck som sitter monterade på 19-tummare fram och 20-tummare bak med dimension på 235/35 respektive 305/30. Innanför dem sitter kolfiberkeramiska skivor som från 100 km/h får stopp på ekipaget på 30,7 meter.

Taket kan fällas i farter upp till 30 km/h och det tar cirka 17 sekunder innan du har bar himmel över huvudet. Med den nya modellen kommer också den nya färgen kallad Tarocco Orange. Några svenska priser är ännu inte officiella men i hemlandet Storbritannien kostar den från 212 250 pund, cirka 2 220 000 kronor, vilket är 20 000 pund mer än 12C och 17 000 pund mer än coupemodellen 650S.

Visa kommentarer