McLaren 675LT tappar nu taket och blir en spider. 675 hästkrafter och sänkt vikt borgar för snabba accelerationer och än mer kul bakom ratten.

I februari tidigare i år presenterade McLaren en lättad och vässad version av 650S Coupé (provkörning på länken). Med tre extra centimeter på längden och 25 extra hästar V8:an fick modellen beteckningen 675LT där bokstavskombinationen spelar an på den Longtail-version av F1 GTR som fanns på 1990-talet. 675LT Coupé är för övrigt redan slutsålt.

Nu är turen kommen till 650S Spider som fått samma behandling som sitt coupésyskon och därmed är 675LT Spider född. Förbättrad aerodynamik, sänkt vikt med 100 kilo (till 1 270 kilo) och 25 extra hästkrafter samt 22 extra newtonmeter gör denna kärra mer begärlig än vanliga 650S Spider (duell mot Porsche 911 Turbo och Lamborghini Huracán på länken). Tack vare att motorn omarbetats så mycket, över 50 procent nya delar hävdar McLaren, har de till och med gett den 3,8 liter stora V8:an som nu klämmer ur sig 675 hästkrafter och 700 newtonmeter en ny motorbeteckning – M838TL.

McLaren 675LT Spider

Prestandan har förbättrats – på vissa punkter. 0-100 km/h avverkas på 2,9 sekunder, lika snabbt som 675LT Coupé men en tiondel snabbare än 650S Spider. 0-200 km/h går på 8,1 sekunder, två tiondelar långsammare än coupén men tre tiondelar snabbare än 650S Spider.
Toppfarten ligger på 326 km/h, fyra kilometer långsammare än sitt coupésyskon och hela sju kilometer långsammare än 650S Spider.

McLaren 675LT Spider och McLaren 675LT Coupé

Spider eller Coupé, vilken väljer du? Eller vänta, du kan inte välja… coupén är slutsåld sedan länge. Du får nöja dig med Spider-versionen trots vårt ruskväder här i norr.

500 exemplar ska byggas och leveranserna påbörjas sommaren 2016. Prislappen ligger på motsvarande knappt 3,7 miljoner kronor. Det är mycket pengar det, speciellt då standardversionen 650S kostar drygt 2,2 miljoner kronor. Priset lär inte hindra McLaren från att fylla orderböckerna rekordsnabbt, med tanke på hur snabbt coupéversionen sålde slut.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer