McLaren kunde inte hålla sig längre utan visar upp produktionsversionen av P1 GTR innan den officiella världspremiären i Genève.

Gilla på Facebook för fler videoklipp!

För ungefär ett halvår sedan visade McLaren upp P1 GTR Design Concept på bilutställningen i Pebble Beach. Men allt som det drar ihop sig inför bilsalongen i Genève i början av mars visar McLaren upp den produktionsfärdiga versionen.

GTR-versionen av den redan extrema P1 är utvecklad av McLarens specialavdelning de själva kallar MSO, eller McLaren Special Operations. Enligt de själva är den utvecklad för att vara ”den för föraren bästa banbilen i världen”.

Jämfört med ”vanliga” P1 har GTR-versionen lättats med hela 50 kg bland annat tack vare att samtliga glaspartier bytts ut mot polykarbonat-plast. Samt ännu fler kolfiberpaneler och det nya avgassystemet som är tillverkat i inconel och titan, enbart avgassystemet är 6,5 kg lättare.

Den dubbelturbomatade 3,8-liters V8:an som i P1 levererar 737 hästkrafter har i GTR skrämts upp till hela 800 hästar, och med hjälp av elmotorn som även den uppgraderats från 179 till 200 hästar ger det en totaleffekt på 1 000 hästkrafter.

Då P1 GTR inte kommer att köras på vanlig väg som sitt syskon är GTR 50 millimeter lägre och har 80 millimeter bredare spårvidd för att optimera prestandan på bana. Något som även det omarbetade kjolpaketet, spoilers och diffusor hjälper till med, samt den gigantiska fast monterade vingen bak.
Tack vare de aerodynamiska förbättringarna är marktrycket 10 procent högre än hos P1 och vid 241 km/h genereras 660 kg marktryck.

McLaren P1 GTR

McLaren F1 GTR #06R

Den speciella färgsättningen har McLaren valt som en hyllning till den legendariska F1 GTR, med chassinummer #06R, som dominerade på Le Mans för 20 år sedan.

När bilsalongen i Genève slår upp portarna 3 mars kommer nya P1 GTR stå jämsides med nya prestandaversionen 675LT som även den har officiell premiär då.

Visa kommentarer