McLaren P1 visar upp läckert innandöme

McLarens kommande supersportbil P1 ska visas i produktionsfärdigt utförande i Genève nästa månad, det är nu helt bekräftat. Samtidigt bjuds vi på en film som visar bilens läckra, digitala mätartavlor.

McLaren P1 börjar ta form på riktigt. Världens bästa sportbil för föraren, som McLaren själva kallar den, har nyligen visats upp – officiellt – i spionkläder och nu är det avgjort att det blir på Genèvesalongen nästa månad som supersportbilen visas upp i slutgiltigt produktionsutförande, utan foliering alltså.

För ett par veckor sedan bjöds vi på första filmen med bilen och i dag blir det dubbelt upp då en ny film har presenterats. Denna gång får vi för första gången någonsin se lite av insidan, nämligen mätarhuset som hyser en digital lösning som påminner om riktiga racerbilar. Vi får även höra ett motorljud men det känns aningen artificiellt.
I filmen får vi också se P1 från sidan, inget nytt med det, men vi får också se den stora vingen fällas upp.

McLaren P1 väntas ha samma V8 på 3,8 liter som sitter i McLaren MP4-12C men med en stor skillnad, nämligen effektuttaget. Medan MP4-12C nöjer sig med 625 hästkrafter blir det enligt förhandssnacket hela 800 hästkrafter i P1:ans motorvariant. Men inte nog med det. P1 får dessutom, likt Ferraris kommande supersportbil F150 (Enzo-efterträdaren), som för övrigt också ska visas upp i Genève, ett KERS-system à la Formel 1-bilarna. Tillsammans med systemet blir totaleffekten sanslösa 976 hästkrafter. I alla fall om man får tro surret som går på nätet.
Då P1 är en bil som, likt sin lillebror MP4-12C, till stora delar byggs i kolfiber blir prestandan därefter. 0-100 km/h sägs gå på 2,8 sekunder vilket i så fall skulle betyda att den är två tiondelar snabbare än Ferrari F150 vars siffror fortfarande ska tas med en nypa salt då de inte är officiellt bekräftade.  Toppfarten för P1 sägs ligga på 384 km/h, även det snabbare än hos Ferraris motsvarighet, om nu alla rykten och snack stämmer.
Den blir alltså inte lika snabb som Bugatti Veyron Super Sport, åtminstone inte rakt fram. Men på Nürburgring är det tänkt att P1 ska äta Veyron till frukost. Inte bara den förresten, utan alla andra konkurrenter. P1 ska helt enkelt vara snabbast runt den legendariska banan.

500 exemplar ska byggas av P1 vilket betyder att du måste hänga på låset när det väl är dags för McLaren att öppna orderböckerna. De lär gå åt fortare än du hinner säga P1. Inte bara antalet gör bilen exklusiv, utan även prislappen. Drygt åtta miljoner kronor.

Snacka om slag av sällan skådat slag i mars när två supersportbilar modell deluxe gör upp om att bli salongens konung i Genève! McLaren P1 vs Ferrari F150. Wow!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer