McLarens supersportbil Senna visades upp i vår men nu börjar arbetet med specialversionen GTR. Endast 75 exemplar ska byggas av banbilen.

Utvecklingsarbetet med tävlingsversionen av McLarens supersportbil Senna, GTR, ska börja denna månad och med det visar tillverkaren nu upp en skiss på bilen och ger oss en del fakta.

Blott 75 vänsterstyrda bilar ska tillverkas och modellen är framtagen blott för bankörning. V8-motorn på fyra liter ger här ytterligare 25 hästkrafter mot urmodellens 800 hästkrafter medan det maximala vridmomentet på 800 newtonmeter har lämnats orört.

Under de första testerna ska GTR-bilen bära en vidareutveckling av gatversionens kaross men i slutändan får GTR en bredare och mer aerodynamiskt avancerad kolfiberkaross liknande den på illustrationen ovan. Bilen ska med denna skapa en marktryck (downforce om du så vill ) på 1 000 kg.

mclaren-senna-carbon-theme-by-mso-2018-001

Foto: McLaren

Konceptet McLaren Senna Carbon Theme by MSO.

McLaren Senna klädd kolfiber kunde vi se under Genèvesalongen 2018 där konceptet McLaren Senna Carbon Theme by MSO visades upp. Under samma salong undersökte McLaren intresset för en banversion av Senna och beslutade sig på den för en produktion av 75 bilar även om fler intressenter ska ha funnits.

Under skalet finns hjulupphängning, fjädring, dämpare och krängningshämmare från märkets GT3-program. Bromsar och däck har uppdaterats vilket ska ge bilen 20 procents bättre bromsegenskaper med krafter upp till 3 g.

Det mesta inne i bilen rivs ut men kvar blir faktiskt saker som luftkonditionering och kollisionsvarnare. GTR får en tävlingsratt med integrerade växlingspaddlar.

Leveranserna av GTR-versionen beräknas börja i september 2019, efter att produktionen av ”vanliga” Senna-modellen är avslutad.

Vår provkörning av ”vanliga” McLaren Senna kan du läsa här. Hur vår utsände Hans Hedbergs omtumlande upplevelse av bilen kan du se i klippet nedan.

Visa kommentarer
NUVARANDE McLaren Senna GTR redo för test
NÄSTA Räckviddsångest för elbilister överdriven