MEB-plattformen exponerad

Volkswagens framtid är elektrisk. Tio miljoner bilar ska byggas på denna MEB-plattform. Första modellen kommer 2020.

Att Volkswagen storsatsar på eldrift är ingen nyhet. Efter dieselgateskandalen hösten 2015 presenterades affärsplanen ”Together – Strategy 2025” som bland annat omfattade 30 nya eldrivna bilmodeller till 2025.

Centralt i elbilssatsningen är den nya plattformen MEB, skräddarsydd för eldrift. En plattform som det har pratats om vid presentationer av koncepten I.D. Concept, I.D. Buzz, I.D. Crozz och I.D. Vizzion.

Modellen Neo blir först ut med plattformen 2020 och är baserad på tidigare nämnda I.D. Concept som visades upp under Parissalongen 2016. Nu har emellertid Volkswagen visat upp själva plattformen som de hävdar kommer att bli lika viktig för företaget som övergången från modell Typ 1 (Bubblan, om man så vill) till Golf.

MEB-plafformen i konceptet I.D. Vizzion

Produktionen av Neo startar i slutet av nästa år i Zwickau och totalt räknar Volkswagen med att tio miljoner bilar kommer att byggas på MEB-plattformen. Till 2022 planerar man att sälja 150 000 elektrifierade bilar varav 100 000 ska byggas på den nya plattformen och omfatta 27 modeller från fyra av koncernens märken.

– Vi ska göra elbilen populär och få så många som möjligt att bli exalterade, säger Thomas Ulbrich, styrelseledamot på Volkswagens eldivision.

Chefen för samma division, Christian Senger, menar att plattformen kommer att ge den första eldrivna och uppkopplade bilen för dagligt bruk som miljontals människor kommer att ha råd med. Tidigare har Volkswagen hävdat att deras första elbil blir 8 000 dollar billigare än Teslas budgetbil Model 3.

Volkswagen wallbox

Precis har vi blivit av med väggtelefonen, nu får vi en laddare att hänga på väggen. Här är Volkswagens prototyp ”Volks-Wallbox”.

Plattformens batterier är placerade i golvet vilket skapar mer plats inne i själva bilen. Volkswagen har dock redan kalkylerat med större batteripaket och plattformen sägs ha plats för det.

Satsningen är tysk. MEB-bilarna kommer att utvecklas i Wolfsburg, byggas i Zwickau och Dresden medan Braunschweig och Salzgitter blir platserna för batteri- och komponettillverkning. Elmotorerna byggs i Kassel.

Tillsammans med MEB-plattformen presenterades även en prototyp upp av ”Volks-Wallbox” – ett överkomligt laddsystem för hemmabruk.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer