Test av tio plåtcabbar: BMW 325i, Mercedes SLK 200, Opel Astra TwinTop, Peugeot 207 CC, Volkswagen Eos, Mazda MX-5, Nissan Micra C+C, Opel Tigra, Peugeot 307 CC och Volvo C70.

BMW 325i

Högst betyg men priset sätter stopp för BMW som totalvinnare, den är för dyr. Fin kvalitet och funktion på takfällning, men taket är skrymmande när det ligger nerpackat i skuffen.

Mercedes SLK 200

Kombinationen av bekväm vardagsroadster och sportig tourer kommer på skam med minsta kompressormatade 1,8-motorn. SLK klarar mer än så, men det fyrcylindriga valet blir ändå en klar favorit.

Opel Astra

Turbomotorn ger Astra sportbilskaraktär. Bra växellåda och standard på säkerhetsutrustningen. Men baksätet är ingen höjdare. Den testade modellen kostar i värdeminskning, men det finns billigare versioner.

Peugeot 207

Steget upp från coupécabriolet-pionjären Peugeot 206 CC är stort. Bilen har vuxit till sig, blivit betydligt vuxnare. Minsta 1,6-motorn känns tunn, men räcker till i en öppen bil. Glöm inte att köpa till windstopper!

Volkswagen Eos

Spontanvinnare känns Eos som. Imponerar på mycket. Växellådan är krispig, motorn är smidig och stark. Kupéutrymmena är nästan lika bra som i Volvo och BMW. Priset gränsar dock till högt.


Mazda MX-5

Behåller sin position bland marknadens roligaste bilar, även med fällbart plasttak. Roadster Coupé är dock dyr och vi hävdar med den dummes envishet att den mindre 1,8-liters motorn räcker till.

Nissan Micra

Det som är fördelen med Micra C+C är lättkördheten, liknelsen med radiobilskörning är inte långt borta.Dålig komfort, slapp styrning och vinglig på vägen. En bil för den icke bilintresserade.

Opel Tigra

Bara tvåsitsig begränsar inte användningsområdet nämnvärt, nyttan med litet baksäte är ringa. Tigra har hög ljudnivå och drivlinan saknar skärpa. Oerhört krånglig öppning av bagageluckan sänker bilen.

Peugeot 307

Åldermannen i sällskapet gör bra ifrån sig. Ser ut och känns som en riktig sommarglidare. Men den långa vindrutan irriterar och baksätet saknar vuxenkomfort. Kanske ändå prisvärd.

Volvo C70

Dieselmotor i cab hör kontinenten till, testlaget är inte moget för denna mix. Främst den knattriga ljudmattan som stör vår framfärd. D5-motorn är stark som en björn annars. C70 är för dyr.

Ladda ner testet


Bli prenumerant

Prenumerera på Teknikens Värld och få omedelbar tillgång till samtliga test.

= 49 kr
Köp 2 nummer för 49 kronor.
Du kan då gratis ladda ned samtliga test. Max 10/vecka.

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer