Vi är tillbaka enligt planen, men helt klara är vi inte. Mer skruvande väntar.

Att påstå att det senaste dygnet har varit omtumlande är en tämligen stor underdrift. Vi har kastats mellan hopp och förtvivlan, men vi har vägrat att ge upp. Gårdagen avslutades med en helt isärplockad motor. Huvudplanen var egentligen att få tag i ett nytt topplock under fredagen, men efter ett besök hos Toyota-verkstaden i Trento under fredagsmorgonen gav vi upp den tanken. De påstod att de inte kunde få något lagersaldo eller leveransbesked och att vi skulle räkna med minst en veckas väntetid. I ren desperation chansade vi på att slänga dit en ny topplockspackning i förhoppning att det skulle bli mindre läckage. Några timmar senare var motorn i hopskruvad och alla åtta tummar hölls för att den skulle starta.

Efter mycket om och men hostade motorn till slut igång och eftersom vi inte hade något som höll oss kvar i staden Trento bestämde vi oss för att sätta av mot Genua, och faktum är att de 36 milen gick långt över förväntan. Den första sträckan bestod av många stopp för att kontrollera motorn. Lyckligtvis hade den slutat trycka ut kylarvatten och vi fortsatte. Sju timmar senare kunde vi skåda Medelhavet och plötsligt kändes allt mycket lättare. Vi fick äntligen äta den eftertraktade italienska pizzan och nu väntar vi bara på att incheckningen till färjan ska öppna.

Den något reviderade planen lyder nu att vi åker över till Tunisien för att där söka efter en topp. Men förhoppningsvis håller motorn nu tätt och vi kan ta oss genom Libyen utan haveri, då kan vi ägna ett par dagar åt motorn i Egypten.  Om vi inte hittar någon topp i Tunisien beställer vi en ny från Sverige, alternativt letar Antons föräldrar upp en i Tanzania och skickar upp med flygfrakt. Anledningen till att vi är så angelägna att ta oss över till Afrika är dels att färjebiljetterna över Medelhavet kostar multum att boka om. Dessutom har vi anlitat en guide och bokat hotellrum under vår vistelse i Libyen. Därför finns det mycket att vinna om bilen klarar av att ta sig till Egypten.

Nu närmast väntar 24 timmars återhämtning på färjan, sen börjar allvaret igen. Hittills har vi kört 264 mil sedan vi lämnade Stockholm.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer