Världens största tillverkare av HVO-diesel, finska Neste, ökar produktionen för att möta efterfrågan och lanserar samtidigt sin förnybara diesel på svenska marknaden.

Användningen av förnybar diesel, HVO, fortsätter att öka, framför allt inom transportsektorn. Sverige är starkt bidragande till den globala ökningen av drivmedlet som ger upp till 90 procent lägre utsläpp av växthusgaser än fossilt dieselbränsle.
Av denna anledning skruvar finska Neste, som är världens största producent av förnybara drivmedel, upp tillverkningstakten av HVO med 40 procent fram till 2022. I fjol producerade de 2,7 miljoner ton HVO-diesel.

På den svenska marknaden lanserar företaget nu sitt förnybara drivmedel Neste MY Förnybar Diesel som är tillverkat av 100 procent förnybara råvaror som kan bestå av olika fetter och vegetabiliska oljor, exempelvis animaliskt fett och fiskfett från kött- och fiskindustrin, matolja och matlagningsfett från matindustrin och restauranger samt restprodukter från matoljeproduktion.

– Sverige har otroligt ambitiösa klimatmål, inte minst att landet ska vara fossilfritt 2045. Vi och andra företag som producerar förnybara drivmedel behöver tydliga policys och förutsägbara prognoser om vi ska säkra nya investeringar och öka produktionen, vilket krävs om vi ska minska utsläppen inom transportsektorn väsentligt och nå klimatmålen, säger Nestes vd Carl Nyberg.

Förbränning av HVO-diesel vs fossil diesel

Foto: Neste

HVO-diesel till vänster, fossil diesel till höger.

De 2,7 miljoner ton HVO-diesel som Neste producerade i fjol minskade utsläppen av koldioxid med 8,3 miljoner ton jämfört med om fossil diesel hade använts. Siffran sägs motsvara tre miljoner fossila bilars utsläpp under ett år eller ett totalt bilfritt Stockholm under åtta år.

Neste beskriver sin förnybara diesel som ett bränsle som har samma kemiska egenskaper som fossil diesel och därför kan, helt eller delvis, ersätta vanlig diesel. I dag är det framför allt transportindustrin och exempelvis taxibolag som använder HVO-dieseln i sina fordon, men Neste menar att deras bränsle fungerar lika bra i vanliga dieselbilar utan att de behöver modifieras. Dock är det få biltillverkare som i dag tillåter HVO100 i dieseldrivna bilmodeller. Undantagen är PSA-koncernens märken (Citroën, DS, Peugeot och delvis Opel) samt Mercedes som erbjuder en HVO100-anpassad modell. Volvo har nyligen gett klartecken till HVO100, men endast i taxibilar.

Visa kommentarer
NUVARANDE Mer HVO-diesel till Sverige
NÄSTA Vi kör heta Volvo S60 T8 Polestar Engineered