Nya Volvo XC90 är presenterad och vid sidan om modellens höga säkerhet är det en av drivlinorna som hamnar mer i fokus än övriga, nämligen den som heter T8 Twin Engine. Nu får vi reda på mer om detta laddhybridalternativ.

Det är snart fyra månader sedan nya Volvo XC90 hade världspremiär och intresset är fortsatt stort. Det märkte vi inte minst så sent som i förra veckan när vi var och bevittnade ett kraschtest med nya modellen. Ni är många som har tittat på vår film och läst vår artikel om världens antagligen säkraste bil.

Säkerheten i all ära men när det kommer till tekniken är det antagligen de nya drivlinorna som är av störst intresse, framför allt laddhybriddrivlinan som benämns T8 Twin Engine.
Nu när produktions- och säljpremiären av nya XC90 bara är några veckor bort passar Volvo på att berätta mer om den så omtalade drivlinan.

Volvos T8 Twin Engine-drivlina består alltså av en förbränningsmotor och en elmotor. Förstnämnda är placerad på konventionellt vis under huven över framaxeln, och det är just hjulen på denna axel som motorn driver. Denna Drive-E-bensinmotor med fyra cylindrar och två liters slagvolym är försedd med både kompressor och turbo. Effekten uppgår till 318 hästkrafter och vridmomentet till 400 newtonmeter.

Över bakaxeln sitter en elmotor som ger 60 kilowatt (82 hk) och 240 newtonmeter som driver bakhjulen. Den får sin kraft från ett högkapacitetsbatteri med en kapacitet om 9,2 kilowattimmar (kWh). Batteriet, som är av litiumjontyp, är placerat centralt under bilen och upptar därmed inget utrymme från interiören. XC90 T8 Twin Engine är därmed fortfarande sjusitsig, trots drivlinepaketet. Det beror på att nya XC90 redan från början är anpassad till just den här typen av drivlinor, till skillnad mot många andra bilar som anpassats i efterhand.
Enbart elmotorn kan stå för framdrivningen i mer än fyra mil. Därefter måste batteriet laddas igen vilket går snabbast om man kopplar bilen till elnätet. I ett 230-voltselnät (vilket vi har i Sverige) tar det sex timmar att ladda upp ett tomt batteri om strömstyrkan är 6 Ampere. Vid 10 Ampere tar det 3,5 timmar och vid 16 Ampere 2,5 timmar.

Drivlinan är inte komplett med enbart elmotor, batteri och förbränningsmotor. Den kompletteras även av en startgenerator (CISG) på 34 kilowatt som fungerar som en booster med 150 newtonmeter ökat vridmoment samtidigt som den har som uppgift att göra övergången mellan elmotor- och förbränningsmotordrift obemärkt.
Ingen drivlina är komplett utan någon form av transmission. I XC90 T8 Twin Engines fall är det Volvos nyutvecklade åttastegade automatlåda som utgör och utför transmissionsöverföringen till hjulen. Lådan är, precis som resten av bilen, speciellt anpassad för hybriddrift. Den styrs elektriskt, det vill säga det man kallar shift-by-wire. Volvo har låtit montera en större oljepump som ser till att alla mekaniska delar får den smörjning som behövs, även vid eldrift.

En annan by-wire-teknik är bromssystemets brake-by-wire som möjliggör återvinning av bromskraftenergi och återföring av denna till batteriet och elmotorn.

Volvo XC90 T8 Twin Engine är med sina 400 hästkrafter och 640 newtonmeter något av en prestanda-suv. Modellens huvudsakliga uppgift är att konkurrera med konkurrenternas V8-motsvarigheter. Prestandamässigt ligger den i paritet med kombattanterna då den gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder, men miljömässigt ligger den flera steg före. Enligt NEDC-körcykeln förbrukar Volvos 400-hästarssuv 0,25 liter bensin per mil och släpper ut 59 gram koldioxid per kilometer (50 eller lägre och den hade klassats som en supermiljöbil). Volvo kallar T8 Twin Engine för tre bilar i en:

– XC90 T8 är tre bilar i en: elbil, bränslesnål hybridbil och kraftfull prestandabil. Drive-E-motorerna erbjuder redan hög prestanda jämfört med konkurrenterna. Med T8:an tar vi ytterligare ett steg mot en ledande position, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development på Volvo Car Group.

XC90 T8 Twin Engine erbjuder föraren fem olika körlägen som kan väljas antingen med ett scrollhjul på mittkonsolen eller genom att trycka på den stora pekskärmen på instrumentbrädan. De fem körlägena är:

Hybrid
Vid normal körning är detta läget som används. Drive-E-bensinmotorn och elmotorn samarbetar för lägsta möjliga bränsleförbrukning.

Pure electric
När litiumjonbatteriet är fulladdat fungerar det som enda energikälla genom att driva den elektriska motorn som i sin tur driver bakhjulen. Över fyra mils körning på enbart el är möjlig, vilket motsvarar en normal daglig körsträcka. Tack vare bromssystemet med regenerativ funktion är körning i stadsmiljö med mycket stopp extra effektiv. Förbränningsmotorn startar automatiskt om körsituationen kräver mer kraft.

Power mode
Här jobbar förbränningsmotorn och elmotorn sida vid sida för att leverera maximalt med kraft. Vid start drar bilen nytta av elmotorns överlägsna respons och omedelbara vridmomentskurva under tiden som förbränningsmotorn kommer igång. Den här kombinationen ger bättre vridmoment vid lägre varvtal och sägs kunna jämföras med en V8-motor med stor slagvolym.

AWD
Slå på läget AWD för att dra nyttan av fördelarna med fyrhjulsdrift.

Save
Om batteriet är laddat kan föraren i detta läge låsa batterinivån för att spara energin till senare användning när enbart eldrivning önskas (Pure electric). Om batterinivån är låg kan föraren använda förbränningsmotorn för att ladda batteriet till en viss nivå för senare användning i Pure electric-läget.

Nya Volvo XC90 T8 Twin Engine har en unik lösning vad gäller kylsystemet. Det är ett tvåkretssystem där det ena kyler startgeneratorn och elmotorn medan det andra kyler batteriet. Sistnämnda är antingen passivt, kylning genom kylaren, eller aktivt, via bilen kilmatanläggningssystem.

Klimatanläggningen kan styras i förväg, antingen från inuti bilen eller via fjärrstyrning med Volvo On Call. Med några knapptryck kan föraren båda kyla eller värma drivlina, batteri och kupéutrymme för att vara i optimal status vid avfärd. Den så kallade förkonditioneringen är endast möjlig när bilen är kopplad till elnätet.

Pris, prisjämförelse och produktion
Produktionen av Volvo XC90 T8 Twin Engine sätter igång under första halvåret av 2015. Det kostar från 726 000 kronor. En rejäl slant med andra ord men konkurrenterna är dyrare. Exempelvis kostar Volkswagen Touareg Hybrid (ej laddhybrid utan en mildhybrid) från 834 900 kronor och Porsche Cayenne S E-Hybrid (laddhybrid) från 825 000 kronor. Volkswagens hybridsuv drar 0,82 liter per mil och släpper ut 193 gram per kilometer samt gör 0-100 km/h på 6,5 sekunder medan Porsches laddhybridsuv drar 0,34 liter per mil, släpper ut 79 gram per kilometer och gör 0-100 km/h på 5,9 sekunder. Volvos svar i klassen har alltså alla anledningar att flytta fram positionerna – inte bara för Volvo utan för hela utvecklingen.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer