Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi officiell – monstret från Stuttgart

Väntar du på att en löjligt snabb familjekombi ska dyka upp? Väntan är över! Mercedes presenterar nämligen AMG-versionen av nya E-klass Kombi. Vad sägs om 612 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,5 sekunder!?

I oktober förra året rullade de första exemplaren av nya Mercedes E-klass Kombi ut till svenska ägare. En hel radda olika motoralternativ fanns då att välja mellan, bland annat värstingen Mercedes-AMG E 43 4Matic Kombi med 401 hästkrafter och 520 newtonmeter plockade ur en V6-maskin på 3,0 liter. 0-100 km/h på 4,7 sekunder är hurtigt, men inte riktigt vad man är van vid hos riktiga AMG-bilar. Men så är E 43 4Matic Kombi inte heller en riktig AMG-bil även om Mercedes har gett den ett AMG-namn. Tidigare kallade Mercedes en dylik modellversionen för en AMG Sport-modell, motsvarande vad M Performance är för BMW. Men inte längre.

Nu är Mercedes-AMG E 43 4Matic Kombi inte längre värstingen i gänget, för i dag presenterar biltillverkaren med huvudkvarter i Stuttgart modellversionerna Mercedes-AMG E 63 4Matic+ Kombi och Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi, två tvättäkta AMG-modeller som sedan tidigare finns i sedanutförande.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 2018

Båda modellversionerna är utrustade med AMG-divisionens twinturbo-V8 på 4,0 liter som via en nioväxlad dubbelkopplingslåda, AMG Speedshift, skickar vidare urkrafterna till alla fyra hjulen. Båda är alltså fyrhjulsdrivna och har vridmomentsfördelare så att kraften fördelas över hjulen på ett optimalt sätt. Modellen med ett S i modellbeteckningen har en elektroniskt kontrollerad diffbroms över bakaxeln medan den utan S har en mekanisk variant. Men det är inte det enda som skiljer en S från en ”icke S”.
Utan S levererar V8:an 571 hästkrafter och 750 newtonmeter, siffror som förmodligen räcker för de flesta, men inte för Mercedes (de måste ju knäcka Audi och deras RS6 Avant Performance). För med S i beteckningen är effekten uppskruvad till 612 hästkrafter och maxvridet till 850 newtonmeter. Därmed slår Mercedes Audi med sju hästkrafters marginal då RS6 Avant Performance har 605 hästkrafter. Vanliga RS6 Avant har för övrigt 560 hästkrafter, så även där slår Mercedes sin tyska konkurrent på fingrarna.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 2018

Prestandan blir så klart något alldeles exceptionellt. Mercedes-AMG E 63 4Matic+ Kombi, det vill säga utan S, gör 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Det är snabbare än Audi RS6 Avant som gör samma sprint på 3,9 sekunder, det är till och med snabbare än Audis Performance-version som gör 0-100 km/h på 3,7 sekunder.
S-versionen av Mercedes-AMG E 63 4Matic+ Kombi är ännu vassare med 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Båda modellversionerna är alltså nere i tider som några av de häftigaste supersportbilarna med nöd och näppe klarade av för några år sedan. Exempelvis gör en Ferrari 458 Italia (som numera är ersatt med 488 GTB) 0-100 km/h på 3,4 sekunder.

Toppfarten är hos båda modellversionerna elektroniskt begränsad till 250 km/h, allt enligt en gammal tysk överenskommelse som fortfarande gäller – till viss del. För som köpare kan du välja till AMG Driver’s Package och plötsligt är den gamla överenskommelsen inte ens vatten värd och toppfarten begränsas i stället till 290 km/h.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 2018

Båda modellversionerna har elektromekanisk styrning med variabel utväxling som gör ratten olika känslig beroende på hastigheten. Styrningen, liksom en massa andra parametrar, exempelvis trestegsstötdämparna, kan justeras med Dynamic Select-körprogrammet som innehåller lägena Comfort, Sport, Sport Plus samt Individual där sistnämnda är konfigurerbart efter förarens önskemål.

De ventilerade och hålborrade bromsarna mäter på den motorsvagare versionen 360×36 millimeter fram och greppas av sexkolvsok medan bakre skivorna mäter 360×24 millimeter och har flytande enkolvsok.
Den motorstarkare varianten, det vill säga S-versionen, har samma skivor bak som ovan nämnda men större 390×36-skivor fram. Här går det också att utrusta bilen med kolfiberkeramiska skivor som då mäter 402×39 millimeter fram och 360×32 millimeter bak.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi 2018

Någon som är intresserad av förbrukningen och utsläppen? Kanske inte dessa båda modellversioners starkaste försäljningsargument. Oavsett om det står ett S eller inte på bakluckan så anges förbrukningen till 0,91 till 0,94 liter per mil vid blandad körning och utsläppen till mellan 206 och 214 gram per kilometer. Det är siffror som, på papperet, är lägre än för en drygt tio år gammal Volvo V70 med 170 hästkrafter.

Som vanligt erbjuder Mercedes en Edition 1-variant första året som nya Mercedes-AMG E 63 4Matic+ Kombi är till försäljning vilket innebär lite visuella förändringar som exempelvis speciella 20-tumsfälgar med sju dubbelekrar.
Försäljningen startar i april och själva marknadslanseringen är planerad till juni. Men först ska bilarna visas upp på bilsalongen i Genève i mars.

Visa kommentarer