På bilsalongen i New York visar Mercedes upp uppdaterade AMG-versionerna av suven GLC, inklusive coupévarianten. Motorerna är orörda, det är däremot inte utseendet. En nyhet är också tillkomsten av MBUX.

Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+, Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+, Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+ Coupé och Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ hade alla världspremiär på bilsalongen i New York i april 2017.
Två år senare står de återigen utställda på New York-salongen men denna gång är de uppdaterade i enlighet med den förnyelse som vanliga GLC nyligen genomgick. Det betyder ett yttre som bättre stämmer överens med de senaste modellerna i märkets program, inte minst nya GLE som introducerades i höstas.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ 2020 facelift

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ årsmodell 2020.

Justeringarna i utseendet syns främst i fronten. Strålkastarna är nya och nättare än tidigare, grillen är fortfarande biffig och ”randig” men har ändrat skepnad. Tidigare var den bredare upptill, numera är den bredare nedtill. Stötfångarpartiet har gjorts om ytterst lite, däremot är det oförändrat längs ned i fronten, det vill säga spoilerpartiet med tillhörande luftintag.

Bak på bilen är det identiskt med hur det hittills har sett ut, bortsett från en punkt. Bakljusens insatser bakom glasen har gjorts om för att ge en annan ljussignatur. Själva grundformen består dock.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ 2020 facelift

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ årsmodell 2020.

Även interiören är sig lik, men ratten har fått lite annorlunda design och mätarhuset har uppdaterats kraftigt tack vare MBUX, det vill säga den digitala mätarprojiceringen som hade premiär för drygt ett år sedan och som tar plats i allt fler av märkets modeller. Till MBUX-systemet hör en ny, större infotainmentskärm som är placerat ovanpå mittkonsolen, i höjd med instrumentbrädan.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé 2020 facelift

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé årsmodell 2020.

De fyra liter stora V8-motornerna och de nioväxlade AMG Speedshift-dubbelkopplingslådorna är orörda. Det betyder att AMG GLC 63-varianterna fortfarande klämmer ur sig 476 hästkrafter och 650 newtonmeter till samtliga fyra hjul. 100 km/h nås fortsatt efter 4,0 sekunders gaspedalspressande med högerfoten. Toppfarten är 250 km/h men kan med AMG Driver’s-paketet höjas till 270 km/h.
Förbrukningen och utsläppen är högre än tidigare vilket beror på NEDC-korrelerade siffror baserade på WLTP-körcykeln. 1,22-1,24 liter per mil och 278-282 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé 2020 facelift

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé årsmodell 2020.

För AMG GLC 63 S-varianterna, som bland annat fått nya ”dynamiska motorfästen” som standard, handlar det även fortsättningsvis om 510 hästkrafter och 700 newtonmeter som ger en 0-100-tid på 3,8 sekunder, även den samma som tidigare. Toppfarten är 280 km/h redan i grundutförande, något AMG Driver’s-paket kan inte påverka den siffran.
Precis som för de klenare syskonen har det nya mätsättet för förbrukning och utsläpp påverkat siffrorna. 1,24 liter per mil och 283 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé 2020 facelift

Mercedes-AMG GLC 63 S 4Matic+ Coupé årsmodell 2020. Notera de digitala instrumenten i mätarhuset… MBUX.

Enligt Mercedes är AMG GLC 63 S 4Matic+ i uppdaterat utförande världens snabbaste suv – runt Nürburgring. De säger att bilen har tagit sig runt Nordslingan på 7 minuter, 49 sekunder och 369 tusendelar. Det betyder att Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio får se sig förpassad till andraplatsen. Italienarens tid som titelhållare höll i sig i ett och ett halvt år. Alfa-suvens tid var 7 minuter, 51 sekunder och 7 tiondelar.

Visa kommentarer