Mercedes GLE får AMG-boost. V8-maskinen under huven, som assisteras av ett 48-volts mildhybridsystem, finns med två olika effektuttag – 571 och 612 hästkrafter. Plus 22 extra ”mildhybridhästar”.

Nya Mercedes GLE kom förra året men till nu har det saknats något på toppen av modellprogrammet. På Los Angeles bilsalong åtgärdas bristen med två nya AMG-modeller – Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ and GLE 63 S 4Matic+.

Båda har en fyraliters V8 med dubbla turbo som utvecklar 571 hästkrafter i instegaren och 612 hästkrafter i toppversionen. Vridmomentet är som i en Scania. 750 newtonmeter i S-lösa versionen och 850 newtonmeter i S-versionen.
En automatlåda med nio växlar är standard.

PROVKÖRNING: Nya Mercedes GLE

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ 2021

Viktigast är förstås prestandan: AMG GLE 63 4Matic+sprintar 0-100 km/h på 4,0 sekunder och S-versionen tar 3,8 sekunder på sig. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men om man köper ”förarpaketet” (AMG Driver’s Package) släpper AMG lös bilen tills det står 280 km/h på mätaren. I S-versionen slipper du tillägget, den gör 280 km/h som standard.

PROVKÖRNING: Mercedes familjebil med 639 hästkrafter

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ 2021

Ur denna maskin plockas 612 hästar.

Precis som vanliga GLE har AMG-versionen ett 48-voltssystem som driver en startmotor/generator, vilket både sparar energi och ger extra effekt (+22 hk). Cylinderavstängning sparar också på dropparna. Bränsleförbrukningen är 1,14 respektive 1,15 liter per mil. Det ger ett koldioxidutsläpp på 261 respektive 262 gram per kilometer, vilket i Sverige betyder en fordonsskatt på antingen 16 997 eller 17 104 kronor per år de första tre åren. Kanske glöms det bort när du gasar.

PROVKÖRNING: Mercedes elbil EQC 400 4Matic

Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic+ 2021

AMG-modellerna är numera den enda V8:an i GLE-programmet. Toppversion bland vanliga GLE är 450-modellen som har en 3,0-liters V6-motor på 367 hästkrafter.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer