Nya Mercedes GLE kom förra året men till nu har det saknats något på toppen av modellprogrammet. På Los Angeles bilsalong åtgärdas bristen med två nya AMG-modeller – Mercedes-AMG GLE 63 4Matic+ and GLE 63 S 4Matic+.
Båda har en fyraliters V8 med dubbla turbo som utvecklar 571 hästkrafter i instegaren och 612 hästkrafter i toppversionen. Vridmomentet är som i en Scania. 750 newtonmeter i S-lösa versionen och 850 newtonmeter i S-versionen.
En automatlåda med nio växlar är standard.
PROVKÖRNING: Nya Mercedes GLE
Viktigast är förstås prestandan: AMG GLE 63 4Matic+sprintar 0-100 km/h på 4,0 sekunder och S-versionen tar 3,8 sekunder på sig. Toppfarten är begränsad till 250 km/h men om man köper ”förarpaketet” (AMG Driver’s Package) släpper AMG lös bilen tills det står 280 km/h på mätaren. I S-versionen slipper du tillägget, den gör 280 km/h som standard.
PROVKÖRNING: Mercedes familjebil med 639 hästkrafter

Ur denna maskin plockas 612 hästar.
Precis som vanliga GLE har AMG-versionen ett 48-voltssystem som driver en startmotor/generator, vilket både sparar energi och ger extra effekt (+22 hk). Cylinderavstängning sparar också på dropparna. Bränsleförbrukningen är 1,14 respektive 1,15 liter per mil. Det ger ett koldioxidutsläpp på 261 respektive 262 gram per kilometer, vilket i Sverige betyder en fordonsskatt på antingen 16 997 eller 17 104 kronor per år de första tre åren. Kanske glöms det bort när du gasar.
PROVKÖRNING: Mercedes elbil EQC 400 4Matic
AMG-modellerna är numera den enda V8:an i GLE-programmet. Toppversion bland vanliga GLE är 450-modellen som har en 3,0-liters V6-motor på 367 hästkrafter.