Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé finns nu med 880 hästkrafter

Har du ratat Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé då du anser att 639 hästkrafter är för lite för din smak? Då ska du veta att du för en bra slant kan få modellens V8-maskin att utveckla 880 hästkrafter.

I mars förra året presenterade Mercedes nya familjeraketen Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé. En trestegsraket skulle man kunna kalla den eftersom den finns i tre utföranden – galen, galnare och galnast. Mercedes-AMG GT 53 4Matic+ 4-Door Coupé heter instegsversionen som har en rak, turbomatad sexa som även får extra skjuts av en elektrisk kompressor. 435 hästkrafter och 520 newtonmeter ger den, något som de flesta förmodligen är mer än nog. 0-100 km/h går på 4,5 sekunder och toppfarten är 285 km/h.

Men många vill ha mer än nog och då ska man sikta in sig på Mercedes-AMG GT 63 4Matic+ 4-Door Coupé där sexan är utbytt mot en 4,0 liter stor V8 med två twinscroll-turboaggregat. I detta utförande landar effekten på 585 hästkrafter och maxvridet på 800 newtonmeter vilket räcker till att 0-100 km/h avverkas på 3,4 sekunder och toppfart på 310 km/h.

Posaidon RS 830+

Är man ändå inte nöjd kan man öppna upp plånboken så att 1,7 miljoner kronor trillar ur lädret. För den summan får man en Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé där ovan nämnda V8 lämnar ifrån sig enorma 639 hästkrafter och 900 newtonmeter. 0-100 km/h går då på 3,2 sekunder och toppfarten är 315 km/h.

Mercedes AMG GT 63 S 4Matic+ 4 Door Coupé och Oskar Krüger

Foto: Andreas Lindlahr

Teknikens Världs Oskar Krüger har kört Mercedes-AMG GT 63 S 4Matic+ 4-Door Coupé, men den hade ”bara” 639 hästkrafter. Hela provkörningen läser du här.

Sistnämnda monster var Teknikens Världs Oskar Krüger iväg och körde för ett tag sedan och han var smått lyrisk över hur den drygt 2,1 ton tunga klumpen gick. Inte bara var den oerhört kraftfull och snabb, den upplevdes även som smidig trots storleken, med bra styrning.

Men det finns ändå människor som inte är nöjda, personer som vill ha en familjebil (Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé är faktiskt just en sådan, sett till formatet) som lämnar det mesta annat bakom sig. I fall som dessa är det bara att kontakta tyska trimfirman Posaidon (inte samma stavning som den grekiska guden).
Posaidon erbjuder en massa olika trim för de olika Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé-varianterna. Till värstingen med 639 hästkrafter och 900 newtonmeter finns tre olika trimsteg. Det lägsta ger föraren 700 hästkrafter och 950 newtonmeter att tygla, mellansteget hela 830 hästkrafter och 1 100 newtonmeter, och det vassaste otroliga 880 hästkrafter och 1 200 newtonmeter. Det är alltså 241 hästkrafter och 300 newtonmeter mer än i originalbilen.

Posaidon RS 830+

Fullpackat under huven. Det är det förvisso redan i originalbilen från Mercedes. Däremot finns där ett antal uppgraderingar som ger kärran uppemot 880 hästkrafter och 1 200 newtonmeter.

Några prestandauppgifter för 880-hästarsversionen (RS 830+) finns inte, däremot till den mildare 830-hästarsversionen (RS 830). Vad sägs om 0-100 km/h på 2,9 sekunder och över 350 km/h i toppfart?

De olika trimgraderna innehåller olika mappningar av motorns och transmissionens programvaror samt uppgraderade turboaggregat, modifierad kylning, delvis modifierat avgassystem och en hel del annat.

Drygt en kvarts miljon kronor kostar det att uppgradera till det andra trimsteget, det vill säga 830 hästkrafter. Men då behöver som sagt ha pungat ut med ungefär 1,7 miljoner kronor för själva bilen.

Visa kommentarer